onze Cynops Chenggonensis mannen in bruidskleed

0 Leden en 8 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

 :-\ :-\ :-\

Ik zou je graag gelijk willen geven heer Pees, maar tot dusver blijf ik nog bij mijn mening...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Er is nog steeds weinig tot geen bewijs dat dit Cynops Chenggongensis is. De dieren kwamen van een dierenhandelaar die over het algemeen weinig betrouwbaar zijn in de naamvoering. Qua uiterlijk komen de dieren ook niet geheel overeen met de soortbeschrijving.

Het is al vaker gezegd, maar ik zou deze dieren niet als Cynops chengonggenis benoemen. Als het mijn dieren waren zou ik ze Cynops 'chengongensis' noemen of iets dergelijks waarmee je aangeeft dat deze soortnaam niet 100% zeker is. Je ziet dat er nu wat meer houders zijn die nakweek van de originele importdieren. De naam C. chengongensis raakt volledig ingeburgerd bij dieren van twijfelachtige herkomst en ik vind dat geen goede ontwikkeling. Voorzichtigheid is geboden dus!

In de beschrijving van chengonggensis wordt trouwens met geen woord gerept over een afwijkende kopvorm, het is dan ook geen valide manier om onderscheid aan te geven.

In de volgende uitgave van salamanders komt een inhoudelijk onderbouwd artikel door een lid van de vereniging die behoorlijk ingevoerd is in de materie. Medio Juli zal het blad in de bus vallen.

robkeulers

Max Sparreboom geeft onderstaande tekst aan zijn website (klikkerdeklik)

"Occasionally, newts similar to C. cyanurus are imported to Europe through the pet trade, under the name of C. chenggongensis, but with unknown collecting locality. These identifications should be treated with caution"



Dit onderschrijft de stelling dat we enorm moeten oppassen met de naamvoering.

Harry

Ik snap niet waarom jullie om foto's vragen. Duidelijke detailfoto's van de originele dieren waar deze uit voorkomen staan in mijn artikel

http://www.xs4all.nl/~josfon/salamandervereniging/docs/Cynops%20cyanurus%20Harry%20Dresens.pdf

Welke soort het is zullen we nooit weten omdat geen locatie bekend is. Maar ik blijf er wel bij dat alleen de vrouwtjes er echt heeeel anders uitzien en volgens mij geen variatie is. De enige juiste benaming is volgens mij cynops cyanurus unknown subspecie. Inmiddels is de naam chenggongensis zo ingeburgerd, dat het met deze naam inmiddels wel duidelijk is om welke dieren het gaat al is het inderdaad een onjuiste naam. Maar wel gemakkelijk om de dieren uitelkaar te houden.

Ik denk dat ze afwijkende vrouwtjes hebben gevonden zonder mannen en dit maar met gewone cyanurus mannen in de handel hebben gebracht onder de naam chenggongensus om er uiteindelijk veel geld mee te verdienen.

Maar ik vind het wel mooie dieren.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Zou het misschien niet een keer een idee zijn om anders opnieuw bij p.... wat te bestellen van alle soorten.
En dan apart van mekaar verpakken en dan alles echt is goed vergelijken en.
Goed uitmekaar houden zodat er ook geen misverstanden eventueel erin voor kunnen komen.
Tis een idee weet niet wat anderen ervan vinden.

robkeulers

Citaat van: Harry Dresens op mei 20, 2011, 01:21:38 PM

Welke soort het is zullen we nooit weten omdat geen locatie bekend is. Maar ik blijf er wel bij dat alleen de vrouwtjes er echt heeeel anders uitzien en volgens mij geen variatie is. De enige juiste benaming is volgens mij cynops cyanurus unknown subspecie. Inmiddels is de naam chenggongensis zo ingeburgerd, dat het met deze naam inmiddels wel duidelijk is om welke dieren het gaat al is het inderdaad een onjuiste naam. Maar wel gemakkelijk om de dieren uitelkaar te houden.


Net omdat de naam niet klopt moet je hem niet gebruiken. Een foute naam in laten burgeren is volgens mij geen handige zet. Nu weten we nog dat het waarschijnlijk geen echte bloedzuivere dieren nog, maar weten we dat over 4 generaties nog, of als we dieren aan andere houders of het buitenland verkopen?



Citaat van: Kevin Immers op mei 20, 2011, 05:29:17 PM
Zou het misschien niet een keer een idee zijn om anders opnieuw bij p.... wat te bestellen van alle soorten.
En dan apart van mekaar verpakken en dan alles echt is goed vergelijken en.
Goed uitmekaar houden zodat er ook geen misverstanden eventueel erin voor kunnen komen.
Tis een idee weet niet wat anderen ervan vinden.

Zolang je via de handel dieren binnen krijgt kun je er vanuit gaan dat de bijgeleverde locatie discutabel is. Het is een leuk idee, maar praktisch nooit haalbaar.

herman Overmars

Joost,

Ik heb even een paar voorkant en zijkant foto's voor je gemaakt
de eerste twee zijn van een vrouwtje
de andere van het mannetje
Tylototriton Shanjing 4,5

Roy van Grunsven

#37
Dit zijn vrouwtjes C.cyanurus yunnanensis
Ze zouden dus een andere kop moeten hebben dan de fotos hierboven.


alphamale

#38
Misschien dat één van jullie het ziet, maar ik zie nagenoeg geen verschillen. Ik ben het met Harry en Rob eens, dat je de naam chenggonensis niet zomaar kan gebruiken. Met blauwtongskinken worden er ook namen gebruikt, die volkomen onjuist blijken te zijn.

Ook met deze dieren wil men exact determineren wat voor soort men in het bezit heeft, zonder dat men de herkomst weet. Verschillen zijn duidelijk tussen de dieren uit Azië en die uit Australië. Heb je echter dieren van hetzelfde continent, dan wordt het moeilijker de verschillen te zien. Dit mede dankzij het feit, dat er in het wild ook hybriden voorkomen. Gelukkig kan je bij skinken de schubben op de slapen tellen vanaf de oogkas, waardoor je een aantal verschillende ondersoorten van elkaar kon onderscheiden en waarmee je zelfs bepaalde hybride vormen kon herkennen.

Nu heb je de Indonesische ondersoort "evanescens", die hele grote skinken van rond de 70 centimeter zou leveren. Helaas heb je in Nederland een kweker zitten, die deze ondersoort beweert te kweken, waarvan de skinken juist kleiner blijven dan 50 centimeter. Ondanks dat hij door velen is aangesproken op het feit dat hij met een hybride vorm kweekt, blijft hij zijn nakweek halsstarrig als evanescens aanbieden.

Het resultaat van het bovenstaande was dat ik aan het begin van de skinkenhobby in de veronderstelling was enorme monsters te kunnen krijgen van de nakweek die ik van hem had gekocht, maar uiteindelijk bleek het om klein grut te gaan!  >:(

Ik weet uiteraard niet wat voor gevolgen het heeft voor deze soort, daar ik hier geen verstand van heb. Ik onderbouw enkel mijn mening.







Harry

maar Roy,

je hebt van mij destijds toch chenggongensus vrouwen gehad?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roy van Grunsven

@Harry, deze heb ik van je gekregen als yunnanensis.

Ik zie soms wel fotos van beesten die chenggongensis genoemd worden met een wat kortere kop hebben dan de mijne maar dat geldt zeker niet voor alle fotos.

petro pees

Ok, heer Joost met jou praat ik dus niet meer!!!! >:( >:(
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

En zoals ik al eerder aangaf,voor mij blijft het C.'chenggonensis'.
Maar zoals Rob als voorbeeld gaf nu dan aangegeven tussen aanhalingen,het is namelijk niet
mijn bedoeling een wereldse verwarring te veroorzaken. ;)
Petro

Citaat van: joost.v.wijk op mei 20, 2011, 09:02:35 AM
:-\ :-\ :-\

Ik zou je graag gelijk willen geven heer Pees, maar tot dusver blijf ik nog bij mijn mening...
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Citaat van: petro pees op mei 31, 2011, 06:41:08 PM
Ok, heer Joost met jou praat ik dus niet meer!!!! >:( >:(
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

...en ik wou binnenkort nog wel bij je langs komen voor een bakkie koffie, ben de 18e nl. in A-dam...  :'(


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis