Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Foto's Italicus

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Harry

Hier een paar foto's van mijn 6 weken oude italicuslarven. Ze groeien best hard. Sneller en groter als boscai
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Kenny

Dat zijn idd aardig grote larven, ondanks dat ze jonger zijn dan mijne zijn ze wel dubbel zo groot. Ik heb vorig jaar ook italicus en boscai opgekweekt, bij mij groeiden de boscai dan weer dubbel zo snel als de italicus.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

#2
Ik heb ze in eerst in een wit bakje gehad van 25cm bij 18cm met 10 dieren per bakje en wat bronmos. Ik gebruikte water uit mijn axobak. Dit water is van topkwaliteit omdat daar een hele grote stevige eheimpomp op draait. In dat water gaan de watervlooien niet zo snel dood en in kraanwater wel.
Dan ontstaat evenwicht en hoef ik maar 1x per 2 weken te verschonen. Ook door een niet al te grote bak te nemen heb ik een goede voedseldichtheid.. In grotere bakken heb ik eerder uitval. Daarna heb ik ze per 20 in een aquarium van 40cm bij 30cm gezet. Op de vensterbank. Ik heb dus redelijk hoge temperaturen (15 tot 25) en er schijnt af en toe de zon op waardoor mijn planten goed groeien.  Ook heb ik in de schuur een aantal larven in de bakken teruggedaan bij de ouders. Die groeien minder snel en heb daar ook uitval gehad. De larven op de foto zijn 3,0-3,5cm en ik verwacht, dat ze spoedig gaan metamorfoseren en op de drijfplantjes gaan liggen.

ze eten inmiddels ook rode mug

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Vind die kleine soorten steeds leuker worden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

De italicus lijkt steeds nu over te gaan naar de landfase, maar als het wat kouder wordt zie ik ze weer in het water.
Hier een foto van de landfase die niels heeft gemaakt. Je zou niet verwachtendat ze een dag later weer in het water zitten. Geeft wel aan dat een aquaterrarium noodzakelijk is voor Italicus.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hein


De Boscai en Italicus zijn nu aan het metaforseren, heb ze ieder apart in een begroeid aqua-terrarium zitten.
Heb van ieder soort, 10 larven van Harry gehad, bij controle blijkt zowel bij Boscai als Italicus ieder 8 stuks aanwezig te zijn.

Gr. Hein

Harry

Zijn er al dieren het land op gegaan hein?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Bij mij gaan de dieren nu op het land. En heb ik toch wel wat bijzondere bevindingen. Daar waar mijn boscai morphs nog geen 2cm zijn, zijn deze als bij de metamorfose 34mm. Dat is toch al 50% van de uiteindelijke volwassen lengte. En dat voor de kleinste watersalamander van Europa. Metamorfose tijd 8weken. En het geslacht is al te zien. Foto 5 laat duidelijk een man zien door het balkvormige lichaan en de ruglijsten. Opkweektemperaturen 16-23 graden en 20 dieren per aquarium van 40x30cmx20cm en 10cm waterstand. Ook opvallend is dat de dieren een behoorlijke gelijkenis vertonen met mijn ophriticusmrphs zowel qua opkweek en uiterlijk. Ook italicus morphs hebben de witte stippen op de wangen net als ophryticus en het opkweken is net zo gemakkelijk. Allen is de methode na de metamorfose anders. daar waar ophriticus kurkdroog wordt opgekweekt, gaan deze dieren bij afkoeling terug in het water. Ik ga er een aantal droog zetten en een aantal in een laagje water van 2cm met veel planten en op de drijfplantjes keukenrol met rode mug leggen. dat is hun hoofdvoer, al hebben ze zowel tubifex, rode mug als watervlooien gehad tijdens de opkweek.


Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Citaat van: Harry Dresens op mei 31, 2011, 01:58:33 PM
Ook italicus morphs hebben de witte stippen op de wangen

Weet je zeker dat je geen ophryticus larven hebt verwisseld??? :D

Pamela


Harry

Alex toch! Kijk eens naar foto 2! Heb je al eens zo'n ophryticus morphs gezien?

Echt italicus hoor.En ze morphen nu achterelkaar
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Vandaag de gemetamorfoseerde dieren van binnen naar buiten gezet en jawel de gemetamorfoseerde dieren gaan terug het water in en blijven volledig aquatiel. (15-18 graden) Ik heb het hele oppervlak echter vol met mosselplantjes enh daarop voer ik vleugelloze fruitvliegen die daarom blijven zitten. Verder leg ik op de mosselplantjes (pistia amazonica) een tischue met rode mug en tubifex, zodat de dieren zonder dat ik een landdeel hoef te maken toch het land op kunnen en kunnen eten. Boven de 20 graden zitten ze op de mosselplantjes en bij 18 graden en lager zie ik ze weer op de bodem. Op de mosselplantjes leg ik hier en daar een blad van mijn plataan, zodat ze zich ook op- het land kunnen verstoppen.  Ik denk dat deze dieren die nu zo'n 3,5 cm zijn en slechts 6-8cm worden zo binnen zeer korte tijd volwassen zijn en ik er waarschijnlijk volgend jaar al mee kan kweken.
Waterstand blijft zo'n 20cm en een goede pomp.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

stijnzeger

Bij mij zitten er nu 6 op het land en die heb ik in een terrabak gezet met een schoteltje water erin. Ik heb er ook nog 7 die in het water zitten en nog geen aanstalte maken om op het land te gaan, ik vind ze bij mij wel klein zo'n, 1,5/2 c.m. ongeveer. Ik geef ze tubifex en springstaartjes.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Harry

#13
Dat is toch een behoorlijk verschil stijn. Ben daarom ook benieuwd hoe jij ze hebt opgekweekt. De grootste is nu 4cm bij mij en pas 2 maanden oud. Ik heb wel elke dag gevoerd en doe slechts weinig dieren in een bak. Verder heb ik ze redelijk koel gehouden, zodat ze niet te snel en te klein metamorfoseren. Na de metamorfose zitten ze smorgens op de amazonica en overdag weer gewoon op de bodem. Al vind ik het wel link, maar voorlopig gaat het goed. Hier nog een paar foto's. Ook leuk om te zien hoe de buiktekening zich ontwikkeld. het valt mij op dat de mannetjes een meer witte buik hebben dan de vrouwtjes, die meer oranje is in deze fase.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Erg Leuk Harry ook om ze echt gezien te hebben.
Echt klein zijn ze.