Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Foto's Italicus

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

stijnzeger

Bij mij zijn ze ook van die leeftijd en uit Engeland, sinds een week komen ze op het land, ze eten goed van de tubifex/muggenlarven en de springstaartjes. Ze zijn klein, maar van de 20 eitjes die ik heb gekocht, zijn er 15 uitgekomen en allen nog levend, hoop dat dat zo blijft. Ik denk dat ze kleiner zijn dan bij jou door twee oorzaken ik had ze alle 15 bij elkaar en gaf ze om de dag (flink) te eten (watervlooien, tubifex) Ook de plaats waar ze staan is waarschijnlijk warmer dan bij jou. Bij mij staan ze in de studeerkamer die goed gelegen is, pas rond 17.00 uur schijnt de zon erin en gaan de gordijnen dicht. Ik heb het niet gemeten, maar denk dat het bij de hoge temperaturen (30 graden, buiten) wel boven de 20 graden in de kamer is geweest. Succes verder, Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Harry

Stijn: Wat ik graag wil weten is of ze bij jou (als ze dus kleiner metamorfoseren 1,5cm ipv 3,5cm) ook terug het water in gaan. Ik denk het niet. Ik probeer altijd mijn dieren te laten metamorfoseren bij een grootte waarin ze dat ook in de natuur doen. In gevangenschap metamorfoseren salamanders vaak kleiner. Het is een kwestie van spelen met voedseldichtheid en aanbod en vooral temperatuur. Als dieren groot metamorfoseren zijn ze daarna weer makkelijker  aquatiel te krijgen en dus makkelijker te verzorgen, beter te controleren en vaak sneller volwassen. Wat ik vaak doe is de eerste 4 weken juist zeer warm opkweken (16-23) en daarna als ze een cm of 3 zijn van binnen (vensterbank) naar buiten (schuur), dus koeler ( 14-18), zodat ze niet gaan morphen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan