Enkele beginnersvragen ivm aquarium

Sarah_

Hallo,

ik heb de site al van onder tot boven uitgespit en gelezen, maar had toch nog enkele simpele beginnersvragen waar ik niet meteen een antwoord op vond.

Ik heb sinds een week twee kleine axolotl's van ongeveer 4 cm groot, ze zitten nu nog in een kleine bak (40cm x 20cm x 20cm). Ik heb een aquarium staan en wil dat graag inrichten voor als ze wat groter zijn, dit aquarium is 1m x 50cm x 30cm. Hierover enkele vragen:

-is een kap over het aquarium noodzakelijk?
-zijn er bepaalde filters aan te raden op basis van de grootte van de bak?
-moet je naast een filter ook een pompje voor zuurstof in het aquarium hebben, of vervult een filter deze functie al min of meer?
-en als laatste: stap je best vanaf een bepaalde grootte van de axolotl's over op een grote bak, of mogen ze als mini ook al in een grote bak? Of is dat niet echt zinvol?

Alvast bedankt!

joost.v.wijk

Hoi Sarah, welkom op het forum.

Een kap bij axo's is niet direct nodig, tenzij de waterstand dicht bij de rand zit. Ze zouden door een drukke zwembeweging eruit kunnen springen. Houd de waterstand minimaal een cm 5 onder de rand.
Verlichting is voor axo's niet nodig, ze houden juist niet van een felle verlichting. Voor je planten is verlichting echter wel noodzakelijk. De sterkte van de verlichting hangt weer af van de plantenkeuzes.

Filters zijn ook niet gelijk nodig. Ze helpen wel bij het vuilvrij houden van de bak, maar dit kun je zelf ook prima afhevelen (je moet toch regelmatig water verversen, en zo heb je dus 2 vliegen in 1 klap.).

Een luchtpomje is veelal wel voldoende, dit geeft weinig tot geen stroming, wat axo's ook prefereren.

Ik zou kleine axo's nog niet gelijk in een grote bak zetten. De diertjes zijn nog erg in de groei, en in een grote bak hebben ze meer moeite om hun voer te vinden. Dit is in een klein bakje veel makkelijker, daar staan ze zowat letterlijk in het voer. Zo groeien ze uit tot mooie axolotls.

Bekijk ook eens de caresheet over de axolotl, mocht je die nog niet gezien hebben:

http://www.salamanders.nl/soorten-a-caresheets/caresheets/138-ambystoma-mexicanum.html

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Sarah_

Hallo,

al bedankt voor de antwoorden! De caresheet had ik al gelezen, maar die blijft toch vooral algemeen :)

Over dat licht voor de planten heb ik al veel gelezen, nu vroeg ik me af... ik heb in het bakje nu waterpest, eendekroos en nog wat dingetjes, gewoon hier vanuit de vijver. Voor deze planten (in onze vijver dus) volstaat gewoon daglicht, is dit dan niet zo eenmaal ze in een aquarium zonder deksel staan? Het aquarium zou niet in een verduisterde kamer o.i.d. staan.

Zo'n luchtpompje, kan ik best gewoon advies vragen in een aquariumwinkel of wijst dat zichzelf uit? Of zijn er toch aanraders?

Ik wil liever alles meteen goed doen :)

joost.v.wijk

Die planten kunnen het in een aquarium vaak prima uithouden met daglicht, maar je krijgt hierdoor ook snel algengroei.

Zo'n luchtpompje is vaak ook al in complete setjes te verkrijgen. Hier heb je verder dan niks meer bij nodig. Het kleinste/minste capaciteit is ruim voldoende voor 1 bakje. Let er wel op dat je het luchtpomje hoger hebt staan dan je waterniveau in de bak. Mocht je een keer stroomuitval hebben, of je trekt de stekker eruit, stroomt het water terug en dan ook naar het pompje. De kans op kortsluiting is dan groot wanneer de electriciteit weer wordt ingeschakeld.

H. orientalis
L. laoensis

Sarah_

Bedankt voor alle info!

Nu had ik toch nog één vraagje, kan je een (baby) axolotl ook overvoeren? Ze hebben net veel artemia binnen en hebben dikke buikjes, is het 'all you can eat' als ze jong zijn, of moet je toch een zeker maximum per dag aanhouden?

De man van de aquariumwinkel waar ik de artemia haalde zei dat ze een half zakje per dag mochten, maar dat leek me echt absurd veel (denk dat er +/- 200 artemia in een zakje zitten).

joost.v.wijk

Overvoeren zal niet gauw gebeuren. Salamanderlarven mogen gerust 'in het voer staan' en kun je dus ad libitum voeren. Probeer ook af te wisselen met rode muggelarven, tubifex en kleine in stukjes gesneden wormen. Alleen Artemia is niet voldoende.

H. orientalis
L. laoensis

Sarah_

Ok, bedankt!

Ze krijgen ook ontdooide tubifex via een pincet, eentje had het meteen door, de andere blijft de tubifex wel aannemen maar spuwt ze meteen erna weer uit. Ik kan in het labo ook wel levende Daphnia krijgen, als afwisseling.

joost.v.wijk

Het beste voer wat je ze kan geven zijn regenwormpjes (wel klein genoeg maken dat ze het op kunnen eten).
Als bijvoer is diepvriesvoer ook geschikt, het kan soms even duren voor ze doorhebben dat het om voedsel gaat.

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Mijn axo's krijgen, wanneer ze daar groot genoeg voor zijn eerst bevroren rode mug, als ze groot genoeg zijn voor kleine wormen dan krijgen ze dat. Ook vanuit economisch standpunt, want bevroren muggenlarven zijn duur en de axo's blijven eten.

joost.v.wijk

Citaat van: Danny Stammers op juni 29, 2011, 08:47:50 AM
en de axo's blijven eten.

Die beesten vreten zelfs gehaktballen  ;D Niet dat dat gezond is, maar je kan er werkelijk vanalles in stoppen.

H. orientalis
L. laoensis

Sarah_

Nog eens bedankt voor alle tips, ondertussen heb ik al wat spulletjes aangeschaft en heb ik zelfs het raadsel van het overhevelen onder de knie ;D De axolotl's groeien echt als gek, en ze herkennen de pincet al goed. Ik heb ondertussen heel de site wel doorgespit denk ik, wist niet dat je zoveel salamandersoorten legaal kon houden! Een nieuwe wereld gaat open!

Darwin eet een wormpje :D

alphamale