Kleuring

alphamale

Ik heb gelezen, dat je carroteen nodig hebt om de buiken van de dobogricus naar geel te laten kleuren. Is dit daadwerkelijk nodig om ze geel te laten worden of is af en toe watervlooien voeren voldoende, want hier zijn zowel de carnifex en de dobrogicus niet geïnteresseerd in het landgedeelte.

joost.v.wijk

De buikkleur wordt ook geel bij het ontbreken van carotenen. Als je het intensiever wilt hebben (naar oranje/rood) is het gebruik ervan wel aan te bevelen. Dit haal je meestal niet met alleen caroteenrijk voer als Daphnia en Artemia. Voorwaarde is wel, dat je ze tijdelijk op land houd en daar voert.
Overigens heeft de buikkleur niks te maken met het welzijn van de dieren. Beestjes met een gele buik zijn net zo gezond als dieren met een oranjerode buik.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Dat het niets met het welzijn te maken had was me al duidelijk, maar het oog wil ook wat! Als ze echter het land niet uit zichzelf opzoeken, dan blijf ik ze aquatiel houden. Ik hou er zelf ook niet van als ik per sé moet gaan zonnen, omdat ze me te bleek vinden.

joost.v.wijk

Je kan ook tijdens het spoelen van tubifex een aantal schepjes roodkleurpoeder toevoegen. Je voegt het toe op de tubifex, wanneer er bijna geen water meer inzit, en dit laat je even 'intrekken' voor een minuutje of 10-15. Daarna laat je er langzaam water door spoelen. Het spoelwater wordt hierdoor knalrood, maar omdat het langzaam doorspoelt, heb je op den duur weer helder water. Dan zul je zien dat er tussen de tubifex, kleine rode klontjes zitten. Die kleuren het water niet meer rood. De dieren die dit binnen krijgen, krijgen wel een intensievere buikkleuring. Gaat dan niet zo snel als op land, maar het werkt wel.

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Hé dat is een goede tip! Ik ga het proberen, maar als het niet lukt zal ik nog net zoveel van ze houden.  :P

alphamale

Gisteren had één van de dobro's een opvallende rode gloed over zijn gehele lijf. Het viel echt op. In eerste instantie maakten wij ons zorgen, maar nadat wij hem apart hadden gezet bleek hij nog aktief te zijn en hij vrat nog goed. De kleur trok ook in een redelijk tempo weer weg. Heeft iemand dit ook weleens ervaren, want het was een vreemde gewaarwording.

We hebben niet met caroteen gewerkt, dus dat kan het niet geweest zijn. Wel voeren we ze nu wat extra pekelkreeftjes en watervlooien. Mogelijk dat dit de reden is, maar ik betwijfel het.

andrizay

Ik heb ook een paar dobrolarven rondzwemmen met een wat roodachtige gloed wat de reden hiervan is weet ik niet..Ik geef ze rode muggelarven,tubifex,kleine regenwormen en watervlooien ..

Roel

In de tijd dat ik nog Bombina oriëntalis kweekte gebruikte ik voor de roodkleuring intensive rood(ook gebruikt bij kleurkanarie's). Dit poeder strooide ik over de te voeren fruitvliegen en de buikjes kleurde in no time rood.
Echter ik weet niet of er nadelen zijn voor de dieren bij langdurig gebruik dus ben er mee gestopt.
Overigens kweek ik al jaren niet meer met de Bombina's

joost.v.wijk

Bij langdurig gebruik kan het schadelijk zijn (nier- en leverfalen). Dit is bij vogels in ieder geval zo, en het staat ook vermeld in de bijsluiter. De nadelige effecten heb ik echter (nog) niet waargenomen bij salamanders en vuurbuikpadden. Overigens staat dit in de bijsluiter omdat vogels na de rui weer hun eigen kleur krijgen, en om dit te voorkomen moet je ruim voor de rui al beginnen met roodkleurpoeder. Bij salamanders en padden is tijdelijk gebruik voldoende voor een jarenlange rode buikkleur. Ik denk dat het schadelijke effect bij amfibieën dan ook meevalt.

H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Ik heb hetzelfde product gebruikt als Joost. Er is z'n kleine hoeveelheid nodig in een kort tijdsbestek dat het schadelijke effect inderdaad wel mee zal vallen. Ik heb het gebruikt en ben zeer tevreden over het resultaat bij mijn Cynops soorten die ik graag rood gekleurd wil zien.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

stijnzeger

Ik doe altijd wat poeder in een koffiefilter en spoel dit lange tijd door, lang laten drogen en je houdt mooie kleine korreltjes over die in het voer t e verwerken zijn, werkt ook prima en je kunt het zo goed doseren!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

alphamale

Dat ga ik proberen. Wat is lange tijd?  ;)

MartinS

Citaat van: stijnzeger op augustus 22, 2011, 10:15:47 AM
Ik doe altijd wat poeder in een koffiefilter en spoel dit lange tijd door, lang laten drogen en je houdt mooie kleine korreltjes over die in het voer t e verwerken zijn, werkt ook prima en je kunt het zo goed doseren!!

Doseren heb ik nooit gedaan. Op gevoel wat over het voedsel heen strooien was voldoende. Daarbij lost het gelijk op tussen het tubifex. Waarom heb je dan korreltjes nodig?
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Citaat van: MartinS op augustus 22, 2011, 11:31:02 AM
Citaat van: stijnzeger op augustus 22, 2011, 10:15:47 AM

Doseren heb ik nooit gedaan. Op gevoel wat over het voedsel heen strooien was voldoende. Daarbij lost het gelijk op tussen het tubifex. Waarom heb je dan korreltjes nodig?

Ik zie de meerwaarde er ook niet in.

H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Je spoelt alle rommel weg en houdt dan pure kleurstof over, het is een tip en als de heren er geen meerwaarde inzien, het is mij om het even, diegene die het willen proberen, succes.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0