Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Foto's van de geredde dieren

bouffonne

Hier (hopelijk voor jullie duidelijk) wat foto's van de 4 overlevende dieren die ik gisteren gered hebt.
Hebben de nacht goed door staan, willen alleen nog niet zo richtig eten.
De verse tubifex willen ze tot nu toe ook nog niet.

A34

Nu heb je uiteindelijk toch de dieren die vooraf wilde hebben. ;) Cynops orientalis.

bouffonne

Toch!!
Ik was aan het twijfelen i.v.m die afgeronde staart
Ik dacht dat de staart van de Cynops spitser was

A34

De staart van een labiatus is duidelijk gelopt. Dat betekend dat het einde duidelijk breder wordt dan de rest van de staart. Dat is tipisch een kenmerk van labiatus. Joost kan je misschien het beste verder helpen betreft het verder houden van deze jonge diertjes.  Je komt wel vaak op een heel aparte wijze aan je dieren moet ik zeggen Silvia. :D

bouffonne

ja inderdaad, dan heb ik toch nu mijn cynopsjes.
Ik heb ook vandaag een 60 bakje gekocht, ik vond de faunabox te klein.
Kunnen ze toch voorlopig bij elkaar blijven zitten, ik lees hier en dat dat ze flink kunnen knocken

A34

Ik houd mijn jonge Marmers ook rond 4cm het liefste compact in een chineesbakje. Aan land hebben ze niet veel ruimte nodig, en voedsel is makkelijk te vangen. Geen idee of dit ook bij cynops handig kan zijn ..

bouffonne

Ik was n.l van deze foto uitgegaan
De staart is veel spitser, of misschien omdat het diertje op de foto al een stuk groter is.
(of ik moet ook meer worteltjes gaan eten) ;D ;D ;D

joost.v.wijk

Cynops orientalis heeft een afgeronde staart inderdaad, maar dit wordt vaak in vergelijking gedaan met C. pyrrhogaster (zo kun je bijv. als leek deze 2 soorten uit elkaar houden). Pyrrhogaster heeft nl. echt een spitse staart. Het beestje op de foto die je plaatste heeft ook een afgeronde staart, maar dit is alleen vanaf de zijkant te zien. Van onderen is het inderdaad spits  :D.
De staart van de labiatus is ook afgerond, maar dan nog meer dan die van een orientalis.

Bekijk de foto's maar eens op dit recente topic op caudata.org :

http://www.caudata.org/forum/f1173-advanced-newt-salamander-topics/f30-species-genus-family-discussions/f45-warty-newts-paramesotriton-laotriton-paddletail-newts-pachytriton/76933-sexing-my-pachytriton-labiatus-photos.html

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

dank je wel Joost voor de uitleg.
Ik heb zelf 2 labiatussen.
Ze zijn in ieder geval meer als 1 jaar oud en ongeveer 14-15 cm lang
daar is inderdaad duidelijk die golvende platte ronde staart te zien.
of het 1 koppel is weet ik niet.
Ze werden mij trouwens aangeboden als cynops orientals koppel(heb ze voor niets meegekregen)
Ze zijn zo vriendelijk met elkaar alleen met voeren moet ik ze beiden tegelijk geven anders is het vechten geblazen.
Omdat deze (cynopsen) nog klein zijn dacht ik met de afgeronde staart dat het dus labiatussen waren.
Maar weten we het zeker.
Hopen dat deze 4 dan doorkomen.
Ik weet alleen nog steeds niet of het nakweek is of toch wildvang.
Maar omdat er al 8 (misschien zelfs meer) dieren waren, lijkt me dat sterk dat het wildvang vanuit een winkel is.
Deze dieren kosten toch geld en bij zo'n aantal ga je ze niet voor niets weggeven(of ze zijn misschien niet via een legale manier mee genomen)

Kenny

Ga maar uit van wildvang.
Kosten werkelijk geen dr*l, hier bij de plaatselijke visboer voor 3.50euro (moet je nagaan voor hoeveel ze ze aankopen ::) )...rechtstreeks met honderden in isemo-boxen uit azïe...lekker warm verpakt samen met de tropische vissen  ::)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

Dan zal de helft al het loodje hebben gelegd voordat ze in de winkels belanden :( :( :(
3.50 zeg je, ik heb ze hier anders al duurder gezien.
Maar dat zeg me al genoeg dat die kinderen deze aantal van diertjes(8 of zelfs meer) niet zomaar even gekocht hebben om ze als speelgoed te gebruiken.

alphamale