Inrichting voor juvenielen

StijnH

Welke inrichting werkt het beste als je juvenielen langere tijd niet kan verzorgen bijv. i.v.m vakantie? In dit geval gaat het om juveniele marmers.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Vochtig turfstrooisel werkt erg goed.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Gebruik nu curvertje met turf maar had mijt in de bak maar die zaten echt bij de fruitvliegen kweek dus die heb ik eruit gehaald maar dat is wel balen want op die manier was er wel voor langere tijd voer aanwezig. Maar de diertjes zijn gespaard gebleven, kan ik alsnog een kweekje erin zetten of word dat fataal?

Ik gebruik voor ventilatie een kous die de bak afdekt maar dan is het vocht zo verdampt, heb ook nog een deksel liggen met een paar kleine gaatjes zo blijft het er wel vochtig maar minder ventilatie. Wat is het beste?

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Dun laagje (1-2 cm) vochtig turf, zooi regenwormpjes erbij, een waterschaal en een stuk kurkschors of een plaat mos. Moeten ze het een tijd vol kunnen houden. Hoe lang zouden ze zonder verzorging moeten?

H. orientalis
L. laoensis

A34

Ik ben een week de ardennen in geweest. Ze waren het zonder problemen doorgekomen. Ze kunnen zeker het dubbele makkelijk aan. Ik hield ze op reptie bark met een flinke scheut fruitvliegen. De reptie bark liet ik wat droger zodat de poepjes makkelijk opdroogde. Op vochtige keukenrol zou ik ze in ieder geval niet houden voor zo een lange tijd.

StijnH

Weet niet of ik zulke kleine regenwormpjes kan vinden. Ik ga 2 weken weg, dus dat zou moeten kunnen maar wat tips komen altijd van pas. En kwa afdekking deksel of kous?? Dus ik kan beter een scheut fruitvliegen in de bak doen dan het kweekje erin zetten? De larven van de fruitvliegen lusten ze ook graag dus misschien schaaltje met stukje banaan erin zetten en daar fruitvliegen over strooien maarja dan zit je nog met gevaar voor mijt, maar zag dat die mijt al bijna in alle fruitvliegen kweekjes zitten daar kun je gewoon bijna niet omheen volgens mij  ???  :-\ zelfs als je fruitvliegen erin doet komen ze dan toch al mee??
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

In commercieƫle fruitvliegkweken zit nagenoeg altijd mijt. Maar dit hoeft niet. Ik kweekte zelf ook fruitvliegjes, jaren geleden, en zo'n kweek was al bijna uitgeput, voor d'r mijt in kwam.
Je kan natuurlijk ook proberen of er iemand is die je beestjes kan verzorgen voor die 2 weken.

H. orientalis
L. laoensis

A34

Altijd beter lijkt me. Maar ik snap het doel ook niet zo van een kweek in een bak zelf. Verschonen wordt gewoon heel lastig. En als je gaat verschonen kun je weer een nieuw kweekje opzetten. Daarnaast gaan er ook heel wat vliegen kapot die blijven liggen. Je kan je dieren niet goed monitoren. Ik hou de vliegen gewoon in een potje met gaas er over heen. Het gaas prik ik door. ( ronde opening zo dik als een pink.) En schudden maar. Na het schudden dauw ik er gewoon, bedacht bij het heldere moment toen der tijd een plaatselijk gevonde bout door het gat heen om het af te sluiten. Zo kan ik al mijn dieren makkelijk voorzien van verse fruitvlieg. :) Ook handig wanneer je de vliegen wil bepoederen met calsium. Je houd gewoon een lege Hobby-aremia-eitjes buis tegen het gat. De rest gaat van zelf. :)

StijnH

Het doel is constant fruitvlieg in de bak hebt handig voor als je voor tijdje weg bent en de larven van de fruitvliegen zitten in dat papje waar de juvenielen gek op zijn.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus