eieren!

alphamale

Citaat van: sannie op augustus 09, 2011, 04:00:16 PM
als het maar goed gaat komen want mijn artemia kweek is nog niet aan het opschieten en sommige gaan een beetje aan het oppervlak drijven nu... hoop dat ze het nog even volhouden...

De eerste dagen leven ze toch nog van hun dooierzak, dus je hebt wel wat speling.

sannie

zojuist de 1e artemia zien ronddobberen! morgen ochtend wordt dat voeren ^^

Salasander

De artemia duurt precies weer langer dan.
Dat duurt 24-48 uur, hoe hoger de temperatuur van het water hoe sneller de eitjes uitkomen.
Hoeveel zout doe je in het water? Ik doe 45 gram / liter.

Flux

Het is ook aan te raden om een luchtpompje te installeren als ze wat groter worden. Aangezien je met flink veel beestjes in een klein volume water zit.

sannie

oe wat zijn ze leuk ^^ en de artemia stond gisteravond 24 uur en ik ben niet zo een heel erg geduldig typje wat voeren betreft  ;D
en ik heb de zakjes artemia die met zout voorgemaakt zijn dus lekker makkelijk :P
ben nu aan het uitsorteren en wat verschonen en voeren en zover ik heb kunnen tellen zijn het er minstens 60 en eet alles wel zo een beetje XD
en dat luchtpompje is inderdaad als ze een cm of 4 zijn toch lennart? tevens ongeveer ook de lengte dat je rode mug mag gaan proberen en tubifex dacht ik maar dat is nog ff opzoeken ^^ eerst zorgen dat ze die lengte worden XD

Salasander

Luchtpompjes zorgen enkel voor stress en sterfte.
Als je niet graag hebt dat ze elkaars poten afbijten moet je ze allemaal apart huisvesten.
Zuurstof kan geen probleem zijn, ze hebben ook longen waarmee ze atmosferische lucht kunnen inademen.
En ik veronderstel dat je ze ook niet alle 60 gaat opvoeden, tenzij je een paar grote bakken hebt staan of 60 kleine bakjes (ijscream-, chinees-, vleeswarenbakjes).

sannie

jij veronderstelt wel iets wat niet correct is... ik heb er nu ongeveer 80 en ja ik ga ze allemaal proberen op te kweken! en ja ik heb de bakjes van groot naar klein en ook nog is de ruimte! dat heet voorbereid zijn!
zo klein als ze nu zijn zitten ze met 15 stuks per bami bakje op het moment en dit werkt prima!
1 wat grotere curver dan een bami bakje staan nog eieren in en net uitgekomen larven!
de artemia kweek gaat wat gestaag maar kan per bami bakje wat voeren! alle bee(s)tjes helpen XD

alphamale

Je kan er natuurlijk altijd nog een kweekschaal bijhalen, want die beesten gaan steeds meer en meer vreten. Het blijven axolotls!

Goed bezig iig. Dat komt helemaal goed.

sannie

heb net wel wat meer zakjes voer gehaald en een nieuw interieur voor de grote axolotls ^^
van de week misschien nog maar een kweek schaal bijhalen inderdaad! ze hadden ze nu niet staan!
ik ga nog maar is een rondje voeren want vanochtend was wat weinig en die schaal krioelt nu van de artemia XD

A34

Citaat van: Sander Bauwens op augustus 10, 2011, 10:27:50 AM
Luchtpompjes zorgen enkel voor stress en sterfte.

Ik heb juist goede ervaringen met luchtpompjes. Wanneer ze rond de 2 tot 3 cm zijn gaan ze in een grote lage curver met twee derde grind en waterpest. Ik maak dan ook gebruik van een zuurstofsteentje. Dit voor zuurstof en voor goede waterqualiteit waardoor je ook minder tot bijna niet hoeft te verversen. Enkel water bijvullen bij verdamping. Als ze naar lucht gaan happen is dat juist de aanduiding dat er wat moet veranderen. Je kunt de lucht afvoer ook regelen met bv ijzerdraad. Met deze temperaturen zou ik het gebruiken. Zonder heb je ook de kans dat ze al gauw gaan drijven.  

Wel wanneer je grotere aantallen wil opkweken kan dit al gauw voor veel sterfte zorgen wanneer je niet goed uit kijkt. 15 per bamibakje is veel.

sannie

oke dan moet ik voor meer bami bakjes gaan zorgen! ik heb 2 grotere lange curvers maar daar zit in 1 op het moment de nog niet uitgekomen eieren en de andere gaat ik wel even vullen!
ze zijn allemaal een krappe 12 mm op het moment en dacht dat voor de 1e week 15 per bakje wel kon als ik geregeld verschoon... ik ga het veranderen!

A34

Maar alle 80 ga je ben ik bang toch niet redden. Zeker niet met de eerste poging. Ik zou het aantal persoonlijk minstens halveren.:) Het gaat anders nog heel veel werk en tijd kosten. Maar proberen kan altijd!! :D  (De curvers die ik gebruik zijn trouwens 60 bij 40 schat ik.) Ik zou de larven of jonkies over zetten in een grote curver wanneer ze tubifex of grotere watervlooien aan kunnen.

sannie

ja dat dacht ik ook ongeveer! rond de 2 cm en dan in een grotere bak zetten! nu kan ik ze prima monitoren en kunnen ze het voer goed vinden! en tja tis stiekem te hopen hopen dat ze het alle 80 halen natuurlijk maar dat zal vast niet! ik hou er zelf rekening mee dat ik ruim de helft ga verliezen alleen al de 1e week!
als ik er 20 overhoud die groot worden zal het mooi zijn!
het is van jonge dieren hun eerste legsel en voor mij de 1e keer dat ik ze opkweek dus geringe kans....
maar wel een hele gave ervaring en goede leerschool gelijk XD

sannie

en zo ziet mijn keukentafel er dan uit XD
het hele linker bakje met deksel zijn dan de cynopsen!  :P

A34

Het is een georderde gaos :D. Maar het gaat vast wel goed komen met de kweek.:) Succes!