verschillen cyanurus yunnanensis en chenggongensis

stijnzeger

Ik heb eerder dit jaar in Engeland Cynops Cyanurus Yunnanensis gekocht in 2 fasen, allereerst een koppel, bleken 2 vrouwen te zijn en later een man. De man is donkerbruin van kleur en duidelijk te herkennen als C. C. Yunnanensis. De vrouwen zijn zeer verschillend van kleurstelling, de ene vrouw is gelijk gekleurd als de man maar dan vele tinten lichter en dus lichtbruin egaal van kleur, echter het andere vrouwtje heeft een tijgertekening, dus lichtgekleurd als het andere vrouwtje en donkere vlekken erdoorheen over haar gehele lichaam (erg mooi om te zien). Ik zal proberen er later een foto aan toe te voegen. Ik weet dat er alles door elkaar in deze soort voorkomt, maar ik zie de laatste tijd ook veel C. chenggongensis staan hoe onderscheidt deze soort zich dan van C. Cyanurus (Yunnanensis) ????? Hoor graag wat meer van jullie omtrent de verschillen.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Alle dieren uit het cyanurus-complex zijn zonder vindplaats. Het is dus erg onduidelijk welke (onder)soort(en) men heeft. Verschillen tussen de dieren zijn dus lastig te benoemen als je nog niet met zekerheid kunt zeggen welke soort je in je bak hebt.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Joost bedankt voor je reactie. Ik zie echter dat jij wel verschil kan zien, jij hebt C. Cyanurus en C. Chenggongensis, hoe kun je het verschil tussen hen zien??? Heb de foto toegevoegd, iemand een opmerking/aanwijzing over deze tekening???
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Ik moet zeggen dat ik er tot dusver weinig verschil in heb. De kleur en tekening zegt me niet zoveel. Ik heb bij zowel de cyanurus (zou een yunnanensis zijn) als de zgn. chenggongensis, lichte en donkere dieren, maar geen dieren met de 'tijger'-achtige tekening.

H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Heel apart patroon inderdaad.

De verschillen tussen C.c.cyanurus, C.c.yunnanensis en C. chenggongensis zijn erg vaag.

@ Joost zie je wel andere verschillen tussen je C. cheng en je C. cyanurus? Kopvorm zou ook anders zijn maar op fotos zie ik dat niet.

joost.v.wijk

Citaat van: Roy van Grunsven op oktober 03, 2011, 07:25:29 AM
@ Joost zie je wel andere verschillen tussen je C. cheng en je C. cyanurus? Kopvorm zou ook anders zijn maar op fotos zie ik dat niet.

Mijn chenggongensis zijn nog jonge dieren van een jaar oud. De cyanurus zijn volwassen. Vergelijken met dit leeftijdsverschil zegt dan ook niet zoveel. Als ik de jonge chenggongensis vergelijk met m'n nakweek cyanurus, zie ik alsnog weinig verschil.

H. orientalis
L. laoensis

Harry

De huidige importen van deze cyanurusvormen is waarschijnlijk allemaal yunnanensis. Deze importen komen niet van een vindplaats, maar uit een nakweek van duizenden dieren die een paar jaar geleden gekweekt zijn toen ik de eerste dieren destijds kreeg. Er was mij toen al aangekondigd, dat deze dieren de komende jaren in grote getale naar europa zouden komen. Zolang we geen cyanurus hebben van bekende vindplaats kunnen we er inderdaad niets over zeggen. Momenteel worden wel de dieren gescheiden gehouden met de benaming zoals de eerste lichting destijds zijn aangeboden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

ANDRÉ-ARTHUR

ik heb op het ogenblik twee groepen C.cyanurus zitten..een groep1.2. komen van StijnZeger vandaan en een ander koppel 1.1 komt vanuit italie en deze dieren zijn opvallend lichter dan de andere dieren..ik houd de twee groepen gescheiden..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

MartinS

Helaas is het allemaal nogal onderduidelijk zonder vindplaats. Er werd mij laatst Orientalis en Cyanurus aangeboden met vindplaats. Dit was volgens de verkoper eigen import. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan daar de verkoper mij teveel handelaar leek. Het blijft dit wachten tot iemand zelf zijn net daar in een sloot zet  8)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

ANDRÉ-ARTHUR

Wat StijnZeger beschreef in het begin van dit topic over de kleurverschillen tussen de twee vrouwtjes(Yunnanensis) kan je duidelijk zien op een foto die ik onlangs heb gepost bij Fotos en Filmpjes onder het kopje"Mijn diertjes"..het patroon van het ene vrouwtje lijkt precies op die van Pleurodeles waltl.
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton