sex bepalen en voeding

Igneel Bob Foley

hallo allemaal, ik heb weer een aantal vraagjes!

Mijn axolotl is namelijk een beetje een sukkeltje! hij komt bij de dierenspeciaal zaak vandaan, en die man daar vertelde heel leuk: O die beesten zijn heel makkelijk, gewoon kamertemp water en eens in de week voeren!
nu weet ik ondertussen al redelijk wat van die beestjes af, en ik weet heel goed dat et gewoon dagelijks voeren is(wat ik al wist voor ik hem kreeg). anyway hij kreeg daar dus zeerwaarschijnlijk maar eens in de week wat te eten en ik weet dat hij er al voor november zat(toen zag ik hem namelijk voor het eerst)
maargoed nu hij een beetje gewent lijkt te zijn aan zn bak wil ik hem wat eten geven en ik heb wat bloedwormen inhuis en pieren/regenwormen!

Het is de bedoeling dat zijn vaste dinner uit een lekkere sappige worm bestaat, wat aangevult word met wat bloedwormpjes... Maar nu dus het probleem, ik kreeg hem zo ver een halve worm op te smikkelen en er stak letterlijk nog 2mm uit zn bek, en toen hij die wilde insliken vloepte dat hele ding er weer uit... en volgens mij is hij zo blind dat hij hem niet eens ziet wanneer hij onder zn neus ligt..
Hoe los ik het op dat hij die dingen opvreet en binnenhoud?

en nog belangrijker ik vind dat hij er wat unhappy uitziet en wil dus dat hij wel gaat eten want de honger is er ondertussen wel, wat raden jullie aan? gewoon nog een keer wormen proberen en als het dan niet lukt overstappen op die bloedwormen(volgens de tuinwinkel waren dat rodemuggen larven, maar staat op de verpakking bloedwormen)?

o en kunnen jullie mij vertellen of dit om een mannetje of vrouwtje gaat??(zie foto) volgens mij een mannetje gezien zijn (niet aanwezige) rondingen.

nog een laatste vraag, ik heb hem nog niet zien zwemmen, zwmmen ze vaak en is het normaal dat hij afentoe tijdens het klauteren op zn rug valt en gewoon een minuut zo blijft liggen??

gr max

ps de fotos:

zn buikje met zn claoca(toch?)

For fun: bijna zn worm op!

sannie

zo ver ik kan zien gaat het om een vrouwtje maar pin me hier niet op vast!
over het algemeen hebben mannen juist een rondere,bollere cloaca! (soort bal)

misschien kan je proberen de wormen door midden te knippen en met wat kleinere beginnen!
dat ie niet elke dag hoeft te eten kan kloppen! deze dieren verteren wat langzaam en bouwen reserves op!
deze (voor zover ik kon zien) mag wel een onsje meer hebben maar ziet er ook niet al te mager uit!
heb geduld en anders probeer je inderdaad de rode muggenlarfjes door deze met een pincet voor zijn neus te wiebelen!
dat ze wat slecht zien is ook waar trouwens :P ze hebben beperkt zicht en happen daarom naar alles wat ook maar beweegt!

verder baart het mij wel wat zorgen dat ie op zijn/haar rug ligt af en toe...
wat dit precies is weet ik niet maar natuurlijk gedrag is het niet...
hoe vaak doet ie dit? zwemt ie wel is naar boven om lucht te happen of ook niet?
heb je je waterwaardes gechecked of deze allemaal goed zijn? nitriet etc?

door deze vragen te beantwoorden kunnen we dingen uitsluiten en misschien tot een oplossing komen.
bedenk ook dat het dier nog wel wat gestressed kan zijn en dit niet met 24 uur weg is maar langzaam beginnen is een must.

Igneel Bob Foley

O cool een meisje :D zit er nog een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes? de staart loopt bij mannetjes iets verder door toch en de buik is wat minder breed??

maargoed die worm op dat plaatje was al doormidden geknipt!
en ik heb nu een half blokje bevroren bloedwormen ontdooit en in het water gedaan maar totzover geen reactie zoals ik al verwachte.. even een vraagje over dat pincet, is dat een normaal pincet of eentje van 20-30 cm lang?? want ik heb een beetj ehet idee dat ze bang is voor mn hand!

over het om zn rug/zij liggen, dat is meer iets dat perongeluk gebeurt, als ze probeert om te draaien en ze heeft te weinig ruimte en ze land op dr zij of rug dan blijft ze soms wel eens liggen voor een minuut of twee...

Ik zal mn water waardes nog eens testen! verder heb ik haar nog geen een keer zien zwemmen, ze loopt alleen rondjes of ligt in dr hol! even een vraagje lopen axolotl's egt of is het meer een soort van hobbelloopje?( een soort van hop?)

Niels D

Leuke link: http://www.caudata.org/cc/articles/sexing.shtml

Ik gok ook op een vrouw, maar net als bij mensen zitten er twijfelachtige gevallen tussen..

Maak je over het formaat van de worm maar niet druk, salamanders en dus ook axolotls kunnen grote wormen aan.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

sannie

het is bij de mijne verschillend.
de 1 doet aan buikschuiven de ander heeft een hobbelloopje en de laatste staat recht op de poten en loopt!
@niels: dank ik was deze al aan het zoeken maar kon m even zo snel niet vinden XD
geweldige site inderdaad om de sexe te bepalen!

ze kan inderdaad bang zijn voor je hand! ik heb zelf een reptielenvoertang van ongeveer 30 cm lang!
niet omdat de mijne bang zijn maar ik houd niet zo van die friemel beestjes vasthouden hahaha!

zorg er wel voor dat de muggenlarven die niet opgegeten worden er weer uitgehaald worden dmv een slangetje en even afhevelen want het vervuild snel!

maak je niet al te druk nog want het kan ook stress zijn van het diertje! probeer morgen een wormpje en eet ze dat niet is er nog geen reden tot paniek en probeer je het een dag later weer! ze kunnen makkelijk een week zonder eten als het moet en ze gestressed zijn!

succes!

ANDRÉ-ARTHUR

Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

MartinS

Mooi foto's Niels, onder het mom van "Een foto zegt meer dan 1000 woorden"  :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Igneel Bob Foley

oke bedankt allemaal!
gezien de info op die link denk ik idd ook dat het een vrouwtje is! had al andere links gevonden maar die waren een stuk minder duidelijk.
In iedergeval allemaal bedankt en ik ga vanmiddag maar even opzoek naar een 30cm tang, mocht ik die nergens kunnen vinden dan word het waarschijnlijk: http://www.zooplus.nl/shop/reptielen/verzorging/accessoires/27399

of kent iemand een betere of goedkopere?

@niels dat zijn inderdaad hele grote wormen ivh met de salamanders! haha

sannie

ik had de mijne voor een tientje bij de dierenwinkel geloof ik!
en anders is bestellen ook een optie ^^

Igneel Bob Foley

Heb eindelijk een tang gevonden, bij de ranzijn was hij 16,95, vond ik te duur, dus ben ik rond gaan zoeken in verschillende dierenwinkels en uiteindelijk in pets palace een gevonden voor 8,45! thank you pets palace!

Igneel Bob Foley

Yes hij heeft eindelijk een worm binnen gekregen! nu kijkenof hij hem binnenhoud!!!

ik vroeg me nog wel af aan de hand van dit filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=cR3yLPXK9PI

Is het een slim idee om ook zoiets door tevoeren? een bakje waar je de bloedwormpjes inspuit??? hij heeft wel een klein aquariumpje voor 1 axo en het water pijl staat lager dan bij mij maar zag er wel uit als een slim systeem!

DannyS

Ik ben al een flinke tijd op zoek naar zo'n 'turkey baster'. De pipetjes die ik kan vinden zijn veel te klein.
Het is ook een handig ding om de bak mee schoon te maken of larven op te zuigen.

bouffonne

Citaat van: Danny Stammers op januari 07, 2012, 03:43:51 PM
Ik ben al een flinke tijd op zoek naar zo'n 'turkey baster'. De pipetjes die ik kan vinden zijn veel te klein.
Het is ook een handig ding om de bak mee schoon te maken of larven op te zuigen.

Bij http://www.aquapet.nl/ zijn 3 verschillende maten pipetten te krijgen.
eventueel met verlengstuk

Igneel Bob Foley

dure website zeg!
voor zon turkey grease pipet kun je een groothandel proberen, ik weet toevallig dat ze twee weken geleden nog een hele grote hadden bij de makro in beverwijk, die kwam ik tegen toen ik kerstkalkoen inkopen aan het doen was!
mischien dat ik er de volgende keer een mee nemen!
en bij cook&Co hebben ze er  vast ook wel eentje!

Thibaut Vds

Ik heb ook een kommetje staan in het aquarium wel niet zo natuurlijk, maar een ontbijtgranen kopje  ;D

Ik giet ze er in gewoon via een buis met een trechter die in het bakje eindigd meestal is alles op.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl