Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Kassina maculata

bouffonne

Ben niet nieuwsgierig, maar ik heb 2 vraagjes omtrent deze soort

Mag deze kikker in Nederland legaal gehouden worden.?

Is dit ook een soort boomkikker?

Steven DC

Als ik me niet vergis hebben ze een tijdje geleden in de handel geweest hier in België. Het is geen boomkikker, maar een grondbewoner.

bouffonne

Zover ik heb kunnen ontdekken, doet deze kikker niet springen, maar lopen.
Schijnt niet zo moeilijk te houden zijn.
Een bekende van de Afcent, die nu in Frankfurt is gestationeerd heeft deze onlangs aangeschaft.
(Deze kennis heeft ook 2 stuks Typhlonectes natans in een aquarium)
In de desbetreffende dierenwinkel stond deze onder de naam running frogs.
Maar veel konden ze er niet over vertellen(zo als gewoonlijk)
Hij had al een paludarium met anolissen, of deze kikkers erbij kunnen????
Eten wel goed, v.n.l krekels.
De vraag of ze in Nederland gehouden mogen worden, is omdat wanneer deze kennissen terug naar de USA gaan de dieren van het Aquarium en nu de dieren van het paludarium met grote waarschijnlijkheid naar mij komen voor goed dan wel

bouffonne

In Duitsland wordt soms nakweek aangeboden,
Of die 2 kikkers die mijn kennis in de dierenwinkel heeft gekocht wildvang of nakweek is, weet ik niet.
Er zaten maar 2 stuks in een soort Aqua terra.
Hij had verder niets van papieren of iets gekregen, alleen 1 doosje krekels gratis :D

David en Sofie

Ik heb deze kikkers destijds gehouden (wildvang komt meestal uit Tanzanië)... heel leuk en niet te lawaaierig als ze beginnen kwaken.Mannetjes zijn te herkennen aan de zwart gekleurde kwaakblaas in het regenseizoen.
Het zijn inderdaad renkikkers die lopen en niet springen om zich voort te bewegen. Op de vraag of het een boomkikker is ... niet echt, maar ze klimmen wel (takken en ruiten). Je vindt ze dus overal in je terrarium ... op de bodem, boven tussen de takken en op de ruiten en eveneens in het water. Dus als je twijfelt tussen het aanschaffen van boombewonende of grondbewonende kikkers .... koop deze gewoon.
Het zijn echte veelvraten en vervuilen de bodem en de waterbak dus enorm ... daar moet op gelet worden.
Ze zijn ook niet onderhevig aan één of andere wetgeving, dus die mogen vrij gehouden worden.
Ik weet niet of het een goed idee is om anolissen en kassina's samen te houden. Ik heb ooit ergens gelezen, dacht ik, dat het gif van de kassina's andere kikkers kon doden of alleszinds toch leed berokkenen.

bouffonne

Bedankt voor je antwoord/
Ik heb ze nog niet persoonlijk.
Ze zitten nog steeds in Frankfurt bij een bekende van de Afcent.
Hebben voorheen vlak bij mij in  de buurt gewoont (5 jaar)
Zitten nu in Frankfurt voor 5 jaar
Volgend jaar zomer zouden in principe terug naar de USA gaan.
Aangezien de dieren niet mee mogen komen ze naar mij toe.
Tot nu toe gaat het perfect bij de Anolissen.
Zijn inderdaad rommelmakers ;D
En inderdaad maken van het gehele terrarium gebruik.
Maar eten ook van de pincet.
Of het 1 koppel is???
maar voorlopig blijven ze nog in Frankfurt
In Juli ga ik weer eens een kijkje nemen ;D