Foto's van mijn Neurergus kaiseri

alibombali

Dit zijn waarschijnlijk de beesten van de veiling..hoeveel had je uiteindelijk geboden?

Coen Deurloo

Ik had hem gemaild met mijn zorgen over de veiling, en dat ik op het laatste moment nog overboden zou kunnen worden. Hij begreep dat, wist wat mijn plannen met deze dieren waren en heeft dus besloten om een extra groep beschikbaar te stellen mocht ik overboden worden.

Coen Deurloo

Gisterenavond, vlak na het uitdoen van de lichten zag ik de eerste kaiseri al rondlopen, wat betekend dat ze gaan wennen aan het ritme in hun nieuwe omgeving. Ik ga nu ook het voedingsritme van Alan Cann overnemen, en dus voeren vlak voor het licht uitgaat. Overdag heb ik ze nog nooit gezien, dan zitten ze meestal met zijn allen in een gat van de steen, waar ze nog steeds de voorkeur aan geven om in te rusten. Aan het vuil in het waterbakje kan ik zien dat deze ook veel gebruikt wordt 's nachts. Vrijwel al het voedsel dat ik aanbied is de volgende dag spoorloos verdwenen, op wat snelle fruitvliegjes en stofkrekeltjes na.

chrisvo

Prachtige dieren,  heb je bij de verzending niet het risico gelopen dat ze onderschept zouden (kunnen) worden door de douane? Of heb je alles (legitiem) geregeld met het juiste papierwerk?

keliam

Hoi Coen,

Zoals je weet heb jii volgens mij geluk gehad dat je dieren hebt ontvangen, want deze soort mag volgens de wet niet ingevoerd worden?
Want de wetgeving zegt dat als je beschermde of nakomelingen van een ander EU lidstaat binnen haalt heb je een officele cites verklaring nodig, ik neem aan dat je deze er niet bij hebt!!!!
Ik zou als jij was ontzettend mee oppassen want je bent op dezer manier strafbaar bezig. Je zou denken waarom ik dat schrijf ik werk zelf bij de Internationale Douane.

Groet,

Eddy Bleumer.

Roy van Grunsven

Lijkt mij alleen van belang voor soorten op de Cites lijst en daar staat deze (ten onrechte) niet op. Voor salamanders is dat heel makkelijk. Ambystoma dumerilii en Ambystoma mexicanum (wilde populaties) staan op lijst twee en Andrias spp. op lijst een en dat is het.

Een maal buiten Iran is er geen enkele officiële beschermde status voor Neuregus kaiseri. Daarom worden ze ook zoveel gestroopt. Je betaald lokaal wat boeren om ze te vangen, koopt voor twee tientjes een douanier en eventueel een parkwachter om en eenmaal de grens over is alles legaal.

Een paar stukjes van de IUCN-site:
It is locally abundant to rare within its restricted range. One of the populations has now disappeared and it is now only known from two spring-fed streams. The population is estimated to number fewer than 1,000 mature individuals.

However, of greater concern is the current growing trade in the species for the international pet trade. At present it appears that individuals caught in the wild are being illegally exported out of Iran, and are finding their way into the pet trade.

Dit geeft wel aan dat nakweek heel belangrijk is, dus Coen, succes.

Sergé Bogaerts

Klopt helemaal. Over bescherming van salamanders en de Nederlandse wetgeving zie www.salamanders.nl

Verder waar je nog wel gedonder mee kunt krijgen is het vervoer per post. Er zijn wel regels, maar die zijn erg onduidelijk. Dieren mogen niet lijden tijdens hun transport en je moet ze daaorm bijvoorbeeld  individueel verpakken. Verder zou er zelfs een verkalring van een dierenarts nodig kunnen zijn om te bevesitgen datz e gezond zijn... IN EU verbandt wordt gewerkt aan nog strengere regels op dit gebied, allemaal vanwege vogelgriep etc. Verder zijn er bedrijven die geen levende dieren willen versturen. 

groet, Sergé Bogaerts

dennis

Serge heeft gelijk op dat gebied maar5 dieren opsturen in een ruime doos zie foto lijk me wel oke .
De eu kan beter kijken naar de groothandelaren waar de dieren met honderden in dozen zitten .
Ze zien er gezond en prachtig uit Coen dus die verzending lijkt mij wel oke geweest .

p.s regelgeving oke, prima en moet gebeuren maar soms lijkt het mij erop dat een hobby er minder leuk op word
We praten over nakweek niet over wildvang.

Hein

Coen,  :D :D gefeliciteerd met je Neurergus kaiseri.
De foto was heel duidelijk en mooi.
Veel sukses en hoop dat je er mee kan kweken.
Met vr. gr. Hein

alibombali

Voordat Coen ermee kan kweken moet hij ze eerst nog drie jaar in leven houden en dat zal nog een hele toer worden...
Kun je niet nog wat fototjes posten Coen?

Coen Deurloo

Bedankt voor de reacties.

Ik heb flink extra betaald om de verzendtijd maar 1 tot 2 dagen te laten duren via Royal Mail, dus dat zit, voor mijn geweten ten minste, wel goed.

Alex, had jij geen wildvang dieren? Deze staan erom bekend dat ze het minder goed doen in gevangenschap. Ik ben aan het zoeken naar een macro lens om wat mooiere foto's van de N. kaiseri's te maken.

alibombali

Een aantal jaar terug, had ik uit Duitsland voor 1600 euri's aan Dobro's geruild voor 8 kaiseri mannen...
achteraf bleek dat een exemplaar een stukje van zijn teen miste...en binnen 3 weken waren ze alle 8 dood....
Daarna ben ik natuulijk behoorlijk terughouden geworden van die mooie en dure beestjes.
zie linker achterpoot op de foto:
http://members.chello.nl/a.kente/neurergus%20kaiseri-03.jpg

Salasander