Schimmel bij neurergus nu met foto

stijnzeger

Oke dat ga ik doen harry, het is al een tijdje zo en wist wel dat het een "bruidskleed" was.

Maar op de buik was nieuw voor mij
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Monique

Ja de staart was mij ook bekend, dat hebben de paramesotritons ook.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Met wat meeval dus ook nog eens een nieuwe nederlandse kweek. Ik duim alvast mee!

Mijn volwas zit alweer even op land en gaan binnen een dikke maand de koeling in. Ondertussen zijn de larven van dit jaar stilaan volledig aan het verkleuren en komt er al een enkeling in morphingmood.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Monique

Kenny dank je! Hoelang doe je de neurergus de koeling in en geef je ze dan ook eten? Ik kan het boven niet meer zo koud maken. Daar houden de paramesotritons en de cynopsjes niet zo van heb ik verleden jaar ervaren.
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Ik ga het dit jaar alsvolgt doen (niet veel verschillend met vorig jaar): Een 6tal weken in de koelkast en dan in de ietsje warmere veranda. Ik gaf ze niets extra bij qua voeding, op die temperaturen denk ik niet dat ze uberhaupt nog eten. Bedoeling is wel ze goed vet te mesten voor ze de koelkast ingaan en een weekje voor de koelkast stoppen met voederen.

Blader hier ook even door -> http://www.salamanders.nl/forum/kweekgericht-soortbeheer/neurergus-strauchii-strauchii-5596/30/
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

013

Interessant, begrijp ik goed dat je ze zes weken lang niet voert?

joost.v.wijk

Citaat van: 013 op oktober 10, 2012, 03:39:07 PM
Interessant, begrijp ik goed dat je ze zes weken lang niet voert?

Klopt, dat wordt bij veel salamanders gedaan die in winterrust zijn. Metabolisme ligt vrijwel stil bij zulke lage temperaturen. Als ze nog voedsel in hun maag-darmkanaal hebben wordt dit niet verteerd, en kan gaan rotten.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Sergé Bogaerts

Monique, lees ook even dit:
http://www.redlist-arc.org/Article-PDFs/ARC_6(4)_9-29_e53_high_res.pdf

ik zou zeker niet nu al proberen te kweken, de mannen komen bij N.s.s strauchii vaak voor de winterrust al in paarstemming, maar dan zijn de vrouwen nog absoluut niet klaar. Dus nu afkoelen, winterrust geven (dan hoef je ze niet te voeren, doe ik niet althans) dan rond januari, februari ofzo (afhankelijk van wanneer je je watertemperaturen rond 10-12 graden krijgt ze er weer uithalen. Dan flink voeren en hopelijk komt het dan goed. Maar mannen zijn vaak eerder sexueel rijp dand e vrouwen, dus het kan ook nog een extra jaartje duren.

Monique

Ik heb het gelezen! Erg interressant en waardevol! Wat ik ga doen: Ik laat ze nu nog boven zitten. De kamer is onverwarmd en de temperatuur gaat gelijk met het weer buiten langzaam naar beneden. Ik voer de dieren even goed, het mannetje is wat slank. Half december gaan ze of de garage in of de koelkast.  Ik twijfel nog hoelang , tussen de 1 en de 3 maanden is een ruim begrip. Ik zet ze aquatic, ze zijn nu ook zelden uit het water.

En zo wordt een topic wat begon met een vermoedelijke schimmel toch helemaal anders...
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu