N. crocatus met wondje

013

Ik voer mijn dieren om de twee dagen en dan blijft er weleens wat liggen. Dat hevel ik dan ook af, bij de 20% waterverversing. Ik las over crocatus en neuergus in het algemeen dat ze in enorm schoon en zuurstofrijk water leven, vandaar dus mijn keuze wat water eens per week af te hevelen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het slecht is, maar sta open voor alle ideeën. De waterkwaliteit is hier heel goed, maar wel het water is wel hard, wat volgens mij ook niet ongunstig is voor deze dieren.

Ik ga de dieren nu een nog steviger landdeel geven, voor de zekerheid. Ik merk dat ze vooral 's avonds meer aan de oppervlakte komen, maar niet aan land gaan. Misschien een teken dat ze toch aan land willen komen ofzo  :-\

naeff002

Een goede landgedeelte is altijd aan te raden bij deze. Mijn strauchii hebben ook een aardig stuk land en als ik even iets te lang wacht met het water verversen gaan ze ook direct het land op en zo blijven ze het toch goed doen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

stijnzeger

ik heb ook nog geen volwaardig landdeel en ze zitten nu gewoon op een rots boven het water met schuilplekjes, wanneer ze daarop gaan en ik merk dat ze daar een langere tijd op zitten. geef ik ze een winterperiode waarin ik alle tijd heb om een landdeel te maken.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

ANDRÉ-ARTHUR

Ik heb ze op aanraden van verschillende mensen die ze houden/kweken gewoon op het land (grind) .
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

013

Citaat van: naeff002 op oktober 24, 2012, 02:51:06 PM
Een goede landgedeelte is altijd aan te raden bij deze. Mijn strauchii hebben ook een aardig stuk land en als ik even iets te lang wacht met het water verversen gaan ze ook direct het land op en zo blijven ze het toch goed doen.

Mja, maar hier maken de dieren totaal geen aanstalten om het land op te gaan, waarschijnlijk omdat ik het water regelmatig ververs (er staat ook een stevige pomp op). Moet ik ze dan gewoon het land op gooien?
Tot dusver heeft het aquatisch opkweken me geen windeieren gelegd. De dieren die ik zelf zo opkweekte waren bijna 2 keer zo groot als de dieren die ik op de salamanderdag zag. Dat hoeft niet veel te zeggen, natuurlijk, maar ik vind het wel een indicatie dat er iets goed is gegaan...

naeff002

Jemoet de dieren gewoon de vrije keus geven
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Ik zat ook te dubben met onze volwassen noto's. Eerst deed ik ze simpelweg in een aquarium vanaf het voorjaar tot het halverwege de zomer. In de winter vermagerden ze toch enigszins. Nu we ze in een bak met keuze mogelijkheden d.m.v. grind hebben gezet gaat het een stuk beter.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

013

Nou, ik heb het landegedeelte flink uitgebreid met een grote leisteen van 40 centimeter. Tegelijkertijd heb ik het waterniveau verlaagd. Zo moeten ze het land toch wel kunnen vinden?

Het goede nieuws is dat de overige dieren geen tekenen van ziekte vertonen.