Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Molsalamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk Wallays

Deze soorten blijven voor wat de Amerikaanse soorten betreft toch steeds mijn voorkeur krijgen (.. en vraag me niet waarom ...)

Een Ambystoma mavortium vrouwtje


Ambystoma opacum


Een langteen salamander


en als afsluiter een
Ambystoma laterale (blauw gevlekte molsalamander)


voor de andere soorten zoeken we nog verder ... ;-)






Erwin Bakker

Alleen maar schitterend. Die langteen is ook zeer mooi, blijven jouw dieren ook op latere leeftijd nog die gele streep houden?

Henk Wallays

Naarmate ze ouder worden verliezen ze wel kleur hoor... maar ik heb de nominaat vorm en krausei. deze laatste feel feller gekleurd... moet wel afwachten of ze ook nog verkleuren...

rob

Henk, met welke soorten kweek je eigenlijk?

Coen Deurloo

En, een wat andere vraag, maar wel handig in deze herfsttijd: Wat voor bladeren gebruik je als substraat?

Henk Wallays

De bladeren waarop de dieren zijn gefotografeerd zijn gewoon geplukt van de straat om de opnames te maken (weinig licht, bleke achtergrond ). In mijn bakken gebruik ik grotendeels bosgrond, mos en rot hout voor molsalamanders zoals tijger, gevlekte en opacum. De langteen en blauw gevlekte zitten eerder in een bak met mos, stenen, gras en waterpartij.

Wat kweken aangaat heb ik dit jaar voor het eerst gekweekt met mavortium en al enkele jaren met de langteen. De opcaum zijn eitjes die ik heb opgekweekt en die dieren zijn nu pas 4 jaar, mogelijk is dat nog iets te vroeg... maar ik hoop er toch iets mee te kunnen doen in de toekomst. Van texanum heb ik maar mannetjes alleen (ik zoek dus vrouwen) en voor maculatum zoek ik ook nog extra dieren.

Met Aziatscihe molsalamanders (zo noem ik mijn HYnobius eigenlijk omdat ze qua houden quasi gelijk lopen met ambystoma) lukt het me al veel beter ; hier heb ik met alle pondtype waarvan ik kweekgroepen bezat ook gekweekt; dat is dan H. tokyoensis, nebulosus, dunni , retardatus, lichenatus en ook met H.  quelpartensis. Ik hoop ook nog met nigrescens te kunnen kweken ; maar die heb ik  nog niet lang genoeg.

Maarre .. momenteel kijk ik angsvallig een kweek van een andere soort na ... is nog een te vroeg om te jubelen maar ik volg het op. ;-)


Coen Deurloo

Al een hoop successen gehad dus! Wil je een tipje van de sluier oplichten over de soort waar je nu misschien mee kweekt?

Henk Wallays

Wel coen , voorlopig wil ik de eer liever aan mezelf houden. De eerste eitjes blijken alvast niet bevrucht te zijn. Ik kijk uit voor de (kleine) rest... en hopelijk volgt er nog meer in de komende weken ;-)

petro pees

Heeeeeeel veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!
Tylototriton Shanjing

Henk Wallays


rob

****** Henk! nu maak je me echt te nieuwschierig!

zodra het werledkundig wordt, post het ook even hier... spannend!

Henk Wallays

Van zodra ik een eerste larve heb.. beloofd.