watervlooien kweken

henkie

ben van plan om binnen watervlooien te kweken iemand die dit nog meer doet?is de eerste keer voormij dus alle info is welkom

Niels D

Ik heb het één jaar gedaan in een erg groot glazen aquarium, dat te oud en te lelijk was om nog te gebruiken voor iets anders. Rijp water in gegoten samen met wat koffiemelk en gewacht tot er flink wat alg in kwam. Hierna watervlooien erin gedumpt en ik had de hele zomer en herfst wat watervlooien. Tevens werden er zwarte en rode muggenlarven in afgezet, dus hadden mijn larven nog meer gratis variatie.

Zwarte muggenlarven hebben een slecht imago als voedseldier, terwijl ze een erg goede voedingswaarde hebben. Wat wel een nadeel is betreft het feit dat ze metamorfoseren in steekmuggen. Sommigen hebben sterfte met larven waargenomen na voeren met zwarte muggenlarven. Ik heb echter dit niet ervaren en zowel de T.dobrogicus en T.carnifex larven legden na een jaar al hun eerste legsel.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

henkie

thanks alvast voor de info.heb nog een paar vragen watervlooien verschillen in groote zijn volwassen watervlooien te groot voor de jonge axo larven,en hoelang duurt het voor je jonge watervlooien hebt.

Niels D

Meestal heb je tussen de grote exemplaren ook kleine zwemmen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

henkie

ik kan volgende week donderdag aan watervlooien komen,vrees dat ik dan te laat ben met de kweek.zal proberen cyclops te vangen voor in het begin deze schijnen er te zijn in januarie ben er helemaal niet mee bekend maar we zullen zien.heb ook nog gedroogde rode muggelarven is het misschien een idee deze door een theezeefje te persen en een luchtpompje in het bakje zodat ze bewegen?

Niels D

Ik zou artemia proberen. Ik gebruik een kweekschaal om ze uit te laten komen. Op google vind je genoeg hierover.

henkie

hallo Niels,heb een tijd terug voormijn jonge bettas en goeramies ook geprobeerd artemia te kweken heb het denk wel 5 keer gebrobeerd maar het is mij toen nooit gelukt.ze kwamen nooit uit.misschien verkeerde eitjes gehad.heb jij een adress voor mij waar je goeie eitjes kan bestellen? dan zal ik dat nog eens weer proberen.

Niels D

Ik haal ze gewoon in een dierenspeciaalzaak en ik gebruik de "Hobby" kweekschaal. Die werkt perfect, maar ik heb er wel twee van nodig.

henkie

heb het even gegoogld en is idd erg handig,heb nog een paar vragen is de temperatuur belangrijk.en welke verhouding water zout gebruik je?en waarom heb je 2 schalen nodig kun je ze niet een tijdje laten leven in een ander bakje met zout

Niels D

Nee, ik heb zoveel larven dat ik er twee fulltime heb draaien.

henkie

oke,maar moet je ze ook bij een bepaalde temperatuur kweken?

Niels D

Kamertemperatuur doet het erg goed. Met zo'n kweekschaal heb je geen luchtpompje nodig. Tevens scheidt de kweekschaal de artemia van de eitjes, dus heb je geen risico dat je de schaal erbij in de bak gooit. Super uitvinding als je het mij vraagt.

henkie

henkie

nu zitten er na ff googlen dus witte muggen larven tussen de watervlooien die ik kweek,ik vang er elke dag een paar uit en gooi ze weg.eten deze larven van mijn watervlooien of kan ik ze wel laten zitten.is het eventueel ook nog voedsel voor de axoos als ze groter zijn?

lau44

Jazeker, de witte muggenlarven jagen op watervlooien, ook zelfs op grotere prooien zoals artemia.