watervlooien kweken

henkie

oke dus toch maar daags wat uitvangen.

MartinS

Heb altijd muggenkarven bij mijn kweken gehad.
Nooit nadelige gevolgen opgemerkt. Denk ook niet eraan ontkomt.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

henkie

oke maar het zijn neefjes toch die steekmuggen?

Niels D

Dus moet je ze opvoeren voordat ze verpoppen.  ;)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

henkie

oke,moeten de larven nog ff wat groeien ;)

henkie

ik zie nu ook jonge witte muggelarven,deze voer ik ook,eten ze dit en zoja waarom hoor je dan meestal bij axoos over rode muggelarven ,om te voeren?

Niels D

Zowel witte als rode muggenlarven kunnen als voer gebruikt worden, maar beiden zijn niet zo voedzaam als bijvoorbeeld tubifex. Tubifex legt het dan weer af ten opzichte van wormen, maar die kan je pas later voeren. Als je een kweek hebt vis je er echter kleine wormpjes uit ter grootte van een flinke enchytree.

Rode muggenlarven zijn beter verkrijgbaar, dus vandaar dat je hier meer over hoort dan witte muggenlarven. Witte muggenlarven laten zich ook veel moeilijker vangen door je dieren. Verder zijn er ook dieren die je zelf kunt vangen om als voer te gebruiken.

Als je zelf watervlooien vangt, pak je nog al eens mosselkreeftjes, diaptomus en cyclops mee. Deze zijn zeker net zo voedzaam als watervlooien. Met cyclops moet je echter uitkijken bij sommige soorten. Deze kunnen je larven actief aanvallen of de dooierzak doorboren. Ik moet wel zeggen dat ik nooit grote aantallen cyclops vang, enkel als bijvangst, dus heb ik iets dergelijks nog niet zien gebeuren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

henkie

aha oke,bij mij zitten er ook cyclops tussen de watervlooien dus deze worden ook gevoerd,heb ze de eerste 2 weken door een theezeefje gevoert dat doe ik nu niet meer,had namelijk ook ergens gelezen dat de grootere volwassen cyclops de jongen aanvallen.van daar het zeefje.hou het wel goed in de gaten en zie niet zoveel cyclops meer.heb nu 2 bakken staan met watervlooien en de rest van het spul.hoop ze met deze 2 bakken zo groot te krijgen datze dood voedsel of wormen eten afwachten dus.