geslacht ommatriton ophryticus het bewijs!!!

Harry

Tijdens de laaste huiskamerbijeenkomst vonden we een ophryticus vrouwtje dat we al een jaar niet meer hadden gezien. Deze vondst was het bewijs van iets dat ik al eerder vernoedde. Bij mijn kweek van 2003 had 90 % van de juvenielen een gekartelde rugstreep en iedereen nam aan dat dat mannetjes werden. Volgens mij echter kunnen het ook vrouwtjes worden en is dit kenmerk dus niet geslachtsbepalend. Hieronder een volwassen vrouwtje dat vanaf juveniel tot op heden een duidelijk gekartelde rugstreep heeft!!!!!

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Hierbij de originele grootte, ingezoomd op de rug om de stippeling wat duidelijker weer te geven:

kevin

Aha dat bedoelde Joey dus. Maar het zou wel mooi zijn.
Dan is toch de kans bij de 4 met rugstreepjes dat er toch nog een vrouw tussen zou moeten kunnen zitten.

Harry

blijft bij mij nog steeds de vraag wanneer wordt het geslacht bepaald
a in het ei
b in de larvale fase
c als juveniel

wie weet het antwoord zeker?

Heeft dit dier 2 jaar de tijd gehad om te bedenken of het een man of vrouw wordt?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

rob

Salamanders hebben 2 paar chromosomen.. Dat betekent automatisch dat het geslacht al wordt vastgesteld door de zaadcel die uit het mannetje komt...

Het kan dat het dier er 2 jaar als een mannetje uitziet.. maar chromosomaal gezien is het altijd al een mannetje...

Verandering van geslacht is alleen mogelijk bij 3 chromosoomparen (of meer)\

Dus het kan wel dat het uiterlijk een ander geslacht is, maar qua genetische bouw is het toch een vrouw.. Het zal dus ook nooit vruchtbaar kunnen zijn als man...

Harry

maar hoe kan het dan als je dobrogicus bijvoorbeeld koud opkweekt dat het meer mannen worden (dat is aangetoont) als het geslacht al vaststaat in het ei.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

petro pees

Citaat van: Harry Dresens op december 16, 2007, 10:33:47 PM
maar hoe kan het dan als je dobrogicus bijvoorbeeld koud opkweekt dat het meer mannen worden (dat is aangetoont) als het geslacht al vaststaat in het ei.

Ik weet er niet echt veel van,maar 1 van de apartste dingen die ik geleerd heb in de
laatste jaren is dat inderdaad temparaturen invloedt hebben op het geslacht.
Maar is dat niet alleen zo als ouders of eieren ook al bij die betreffende temparatuur
worden gehouden?
Tylototriton Shanjing

rob

Ik heb een aantal interessante artikelen gevonden, ben ze even aan het uitpluizen.. Later vandaag zal ik het posten.. R

kevin

Ik denk persoonlijk dat dit in het ei stadium vast wordt gelegd.
Door Middel van de temperatuur zat het pas ook nog ergens te lezen over de Ribbensalamanders.

En sta niet raar te kijken dat dit dan ook bij de andere soorten zo zou zijn.
Want het is ook algemeen bekend dat het geslacht bij reptielen ook wordt bepaald d.m.v. de temperatuur.

Maar ben ook wel benieuwd met waar het hieraan zou kunnen liggen.

driessens rudi

Je hebt gelijk Kevin als je zegt dat bij reptielen de temperatuur van uitbroeden een invloed heeft op het geslacht. Dit is zo bij bvb. schildpadden. Bij een lagere temp. heb je (bijna) allemaal mannetjes en bij een hogere allemaal vrouwen. Laat je de temp. schommelen dan heb je beide.

kevin

En nog hoger heb je ook weer mannen maar dit worden mislukkelingen vaak als toevoeging :P

petro pees

Citaat van: Rudi op december 17, 2007, 01:07:42 PM
Je hebt gelijk Kevin als je zegt dat bij reptielen de temperatuur van uitbroeden een invloed heeft op het geslacht. Dit is zo bij bvb. schildpadden. Bij een lagere temp. heb je (bijna) allemaal mannetjes en bij een hogere allemaal vrouwen. Laat je de temp. schommelen dan heb je beide.

Geeft voor mij in ieder geval aan dat de temparatuur inderdaad al van belang is tijdens het ei.
Dank :P
Tylototriton Shanjing

rob

een aantal dingetjes die ik vond:

reptielen met temperatuurafhankelijke geslachtsbepaling:

de krokodilachtigen (Crocodilia)
de brughagedissen (Rhynchocephalia)
de meeste schildpadden (Testudines)
veel hagedissen (Sauria)

reptielen met genetische geslachtsbepaling

de slangen (Serpentes)
verschillende schildpadden
sommige hagedissen
Bron: http://cluster3.biosci.utexas.edu/faculty/lizard/public/Modi_Crews.pdf

Maar nu weten we nog niks over amfibiën of specifieker, salamanders.

Toen ik verder ging zoeken vond ik een kort verhaal over een nog niet gepubliceerd verslag waarin wordt gesteld dat kamsalamanders temperatuurafhankelijke geslachtsbepaling hebben. Ik kon het verslag zelf helaas niet vinden..

Wel vond ik een verhaal van Sergé op caudata.org waarin hij dezelfde vraag steld. Ik zal Sergé vragen of hij in deze post nog wat licht in de duisternis kan brengen..

Gr Rob

Wouter

Aaah Marc wat een verademing, toch weer terug in salamanderland. Ik miste al de theorieen al  ;).

Roy van Grunsven

Bij zwaarddragers is het niet zo eenvoudig. sommige lijnen zijn srikt mannetje/vrouwtje in andere lijnen komen hermafrodieten voor die functioneel mannelijk of vrouwelijk kunnen zijn.

Salamanders (tenminste Triturus) hebben normaal gesproken chromosomale geslachtsbepaling. Alleen bij extreme temperaturen (onder de 16 of boven de 26 graden) kunnen xx-mannetjes of xy-vrouwtjes ontstaan.
Een zekere H. Wallace heeft er een leuk stukje over geschreven:
(http://www.springerlink.com/content/nxy0q1wyqjehhcem/fulltext.pdf)