Kerstcadeau? Eitjes van mijn lichte verrucosus!!

driessens rudi

Ik val misschien in herhaling: prachtige foto's van prachtige dieren! ;)

®ob

Nou, eh, dank je wel !! Had niet gedacht dat ze zo goed zouden bevallen. Coen, mij maakt het niet uit, pak maar ene.

®ob

Een aantal maanden verder, en dan zien de dieren er zo uit:

Erik Maassen

Inderdaad, ze zijn prachtig! ik heb nml een aantal broertjes/zusjes van deze nakweek in bezit.

Erik

alibombali

hoeveel heb je er groot gekregen en hoe groot zijn ze gemiddeld?

®ob

Een kleine 80 eitjes had ik van 3 legsels. Hiervan waren een 40 eitjes bevrucht/levensvatbaar (eerste legsel van nog heel jonge dieren).

Van die 40 zijn een stuk of 5 dieren gesneuveld door kannibalisme etc. 2 juvenielen zijn direct na de metamorfose gesneuveld door onverklaarbare redenen (dat had de kweker waar ik de dieren van had ook altijd)
Ik heb dus nog zo'n dikke 30 dieren over, waarvan er nog een stuk of 7 compleet in het larvestadium zitten en al rond de 7 cm gegroeid zijn.

Al met al ben ik helemaal niet ontevreden. I
k heb geleerd dat ik bij deze dieren extréém veel moet voeren, dat heeft echt pijn in mijn beurs gedaan, aangezien je hier alleen nog rode mug in die kleine plastic zakjes met mini porties krijgt.
Ook weet ik nu in welke dichtheid ik de larven bij elkaar kan zetten (als ze groter werden dan 3,5 cm nam hun vraatzucht naar elkaar behoorlijk af).
Ik hoop volgend jaar opnieuw te kweken met ze, de dieren zijn dan weer een jaartje ouder, ik hoop dan wat meer levensvatbare eitjes te krijgen, maar dat zal wel loslopen. 

®ob

Ik voer ze regenwormen om niet bankroet te gaan aan de rode mug. Op de foto's zie je ook welke enorme voedseldieren ze kunnen verwerken.

alibombali

Netjes, als je er meer dan 25 tot na de metamorfose in leven kan houden, kom je in aanmerking tot het kwekersdiploma B.... ;D ;D

®ob

Dan kom ik daar bij deze voor in aanmerking ;)

Klinkt misschien wat blufferig, maar de larven die ik nog heb zijn behoorlijk groot, en de dieren die uitvielen waren niet al te groot. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met de dieren die ik nog heb.

alibombali

Als ze een paar maanden blijven eten na de metamorfose, worden die beesten minstens 20 jaar... 

driessens rudi

Mijn dieren zijn nakweek van Jef. Zijn die van dezelfde lijn als die van jou Rob? Want die van mij worden ook héél mooi (vind ikzelf)!!

®ob

Hier zie je hoe groot de larven worden. De gemorphte dieren die bij deze larf zitten zijn 7-8,5 cm

Hier zie je een dier dat midden in zijn morhpingproces zit, hij hapt al lucht in deze fase

®ob

Nee Rudi, mijn dieren hebben een andere afkomst dan de dieren van Jef. het overgrote merendeel van de verrucosus van de laatste jaren (ook die van Jef) zijn dieren die van Wouter en Mark komen. Deze dieren zijn over het algemeen iets kleiner, donkerder, ronder gebouwd en een veel meer driehoekige kop dan de dieren die ik heb.

Het verspreidingsgebied van T. verrucosus is enorm, waarschijnlijk komen de dieren van Mark en Wouter uit een ander gebied als mijn dieren.
Er zal in de komende jaren nog vanalles veranderen in de taxonomie van de tylototriton-soorten, misschien dat er dan ook wat meer duidelijkheid ontstaat rondom alle verschillende vormen.

Je hebt volledig gelijk in het feit dat alle vormen fantastisch zijn, ik geniet er nog elke dag van.

driessens rudi

Mooie dieren én mooie foto's Rob! En inderdaad je geniet écht alle dagen van deze dieren.  ;)

Coen Deurloo

Wat een mooie dieren Rob, echt een super prestatie. Mooie foto's ook weer!