Huisvesting Triturus marmoratus

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Citaat van: Chris Schouten op juni 16, 2008, 09:31:30 AM
De sarrancia doe het erg goed. Hij consumeert bovendien genoeg overtollige fruitvliegjes. De plant zelf doet het erg goed en vangt water op in de kelken. Dat verdampen daarvan heeft ook weer een goede invloed op de vochtigheid.Tuurlijk is hij er ook voornamenlijk om estetische redenen. Maar om dan te stellen dat ik men dieren moedwillig in gevaar breng door deze plant te laten staan vindt ik een beetje overtrokken. Ik breng mijn katten dan ook moedwillig in gevaar door ze buiten te laten.

Ik vind het juist een interessant verschijnsel dat hij/zij de kelk als schuilplaats heeft gekozen. Voorheen waren ze alleen op en rond de kelken te vinden. Ik ben ook erg benieuwd of dit verschijnsel zich zal herhalen. Ik heb er tot nu toe alleen maar voordeel van. De plant past ook goed in de omstandigheden van het habitat. Vol licht, vochtige omgeving en een koude periode kan deze plant allemaal aan.

Na de schrikreactie van het vinden van de sala kwam het verstand weer terug. Ik ga het gewoon goed in de gaten houden en zal bij enige indicatie van een negatieve invloed van de plant ingrijpen.



Er wordt volgens mij ook niet gezegd dat je moedwillig je dieren in gevaar brengt. Het is een potentiele risicofactor, en risico's moet je zo veel mogelijk voorkomen in een micro-omgeving zoals een terrarium. Om deze reden gaat je vergelijking met de katten niet echt op, aangezien je deze niet loslaat in een kleine omgeving met een zelfde soort risicofactor die altijd aanwezig is...

En laten we eerlijk zijn, de meerwaarde van de plant zelf (opruimen van fruitvliegjes, vochtigheidsgraad) valt ook te verwaarlozen toch?

Kenny

Citaat van: Chris Schouten op juni 16, 2008, 09:31:30 AM

Na de schrikreactie van het vinden van de sala kwam het verstand weer terug. Ik ga het gewoon goed in de gaten houden en zal bij enige indicatie van een negatieve invloed van de plant ingrijpen.



Hier is de studie waarbij de dode larfjes zijn aangetroffen in deze bekerplanten. Over volwassen exemplaren werd niet gesproken of niet vastgesteld in de bekers.

klikkerdeklik

En idd zoals coen zei: die metamorfose is ook een van de sterfteredenen die ze aangeven, ze vermelden daar iets van het gebrek aan lucht en land die dus als gevolg de dood heeft.
Persoonlijk maak ik eruit op dat ALS de beestjes komen vast te zitten, ze uiteindelijk sterven door uitputting, gebrek aan voeding, die ph-waarde dan, ... maar dus niet door het feit dat het plantje zelf de beestjes doodt.

Het kan dus idd tricky worden als je kelkjes groot zijn en je sala's er niet meer uitgeraken maar dat is voorlopig nog niet het geval? Toch ff in de gaten houden.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Chris Schouten

Na vaak verschillende salamanders gevonden te hebben in de kelken en niks schadelijks gemerkt te hebben heb ik toch besloten de plant te verwijderen. Om de simpele reden dat de plant langzaam afsterfde. Gelukkig was er al weer zat onkruid overal gegroeid om meer schuilplaatsen te creeren.

Nu las ik deze maand ergens op het forum dat marmoratussen baat hebben bij een vlak stuk ondergrond om te baltsen. Ook staat er overal het nut van goede schuilplaatsen. Inmiddels hebben vele waterplanten het niet gered op waterpest na. Dus er is nu in principe ruimte zat.

Ik probeer momenteel een beetje de balans te vinden tussen ruimte en schuilplaatsen, maar kom er nog niet uit.
-Welke koudwaterplant zou uitermate geschikt zijn als schuilplaats?
-Beschouwen de dieren het donkere grotgedeelte als goede schuilplaats of moet ik het extra afdekken?
-Welke planten doen het wel goed in een zandbodem of ligt het ergens anders aan?

Ook heb ik momenteel een luchtpompje met een bruissteentje om de waterkwaliteit op pijl te houden. Is dit genoeg of is een buitenfilter aan te raden? Is het bruissteentje niet te afschrikwekkend voor de dieren? Ik weet dat het nog niet de tijd is dat ze het water betreden, maar toch.
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Als je ervoor zorgt dat de sala's niet bij de vissen kunnen, dan is er geen probleem.
Het combineren van soorten is echt af te raden.

Marmers hebben wel een landperiode, maar ze kunnen er uiteraard voor kiezen om eens een duik te nemen.

Chris Schouten

#79
Het is op dit moment niet optimaal kan ik zeggen

Ik ben inmiddels 1 salamander verloren aan arthritis. Waar de oorzaak precies ligt is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb bij mijn weten voldoende voedsel supplementen gegeven. Daarover heb ik het ook in een ander topic. Niemand kan echt uitsluitsel geven over wanneer het ontstaan zou zijn.

Met de andere salamanders gaat het redelijk goed. Een tweetal vertoonde kleine verschijnselen van arthritis, maar dit in een zeer milde vorm. Ik hoop dat het bij die milde vorm blijft. Ze zitten nu momenteel in een ander bak vanwege een paar redenen. Ik heb ze momenteel gehuisvest in zo'n klein plastic terrarium.

De reden waarom ze daar in zitten is dat ze hier de afgelopen paar weken de buitenkant zijn gaan renoveren. De lucht van het verf afbranden kwam mijzelf al de keel uit, dus ik heb ze meteen naar zolder verhuist. De renovatie is inmiddels klaar dus in principe zouden ze terug kunnen, maar...

Dit leek me ook een goede reden om de bak even grondig te reinigen. Het pompje was namelijk wat gaan verstoppen doordat de pompkamer water binnen kreeg vanaf een ongefilterde opening. Dit wil ik gaan oplossen door de pompkamer volledig te vullen met filtermateriaal. Ook kwam aan het ligt dat er blauwalg aanwezig was. Ik hoop dat deze nu verwijdert is door drooglegging.

Al met al dus niet echt een succesverhaal.
De bak heeft trouwens in het begin erg goed gedraaid. Alleen het onderhoud is moeilijker dan bij een simpele setup met opgestapelde stenen of drijvende eilanden. Ik heb er ook tijdelijk guppies in gehouden. Deze deden het erg goed totdat zij ook in het filterhuis verzeild raakte.

Om het even samen te vatten waar je rekening mee moet houden als je hieraan wil beginnen:

opbouw:
-purschuim is chemisch gevaarlijk spul wat zich niet makkelijk laat hanteren
-controleer na het bewerken alle onderdelen op eventuele gaten, hoe klein ook!
-zorg voor een toegang tot het filterhuis om deze makkelijk te onderhouden en controleren.
-spoel na elke stap alles goed af om vervuiling te voorkomen
-wit kleuren na behandeling met epoxy is niet erg. Wanneer het vochtig wordt gaat de witte waas weg.
-zorg voor goede ventilatie. Maak je eigen deksel of pas er 1 aan.

dieren:
-je kan er vissen bij nemen, deze bevorderen de gezonde cultuur in je water gedeelte.
-als je juveniele marmoratussen neemt dan zullen ze, tot ze volwassen zijn, geen water opzoeken
-zorg voor gevarieerd voedsel en voeg daar (kalk)supplement aan toe

planten
-Haal mos uit eigen tuin, vermaal dat met een blender, strooi het uit over turf en hou het vochtig. Binnen een week zal mos gaan groeien met daartussen ook zaden van andere planten. Geeft een natuurlijk beeld en groet snel.
-haal schors uit de tuin of het park en maak er mooie schuilplaatsen van.
-zorg voor planten die veel schaduw opleveren.
-neem niet teveel waterplanten en zorg voor simpele soorten zoals waterpest. Dit groeit onder bijna alle omstandigheden en zorgt voor een goede beschutting.


andere opmerkingen:

-kijk even in het caresheet van de dieren, weet waar je aan begint!
-kijk ook even naar het tutorial van een andere salamanderhouder met de realisatie van zijn paludarium. Ik kan even niet op de naam komen, maar het staat op de site ergens.
-veel succes mocht je je hieraan wagen, het bouwen was voor mij iig erg leuk en van de sla's heb ik ondanks de problemen nogsteeds plezier.


EDIT:

nog even een fotootje van de hoogtijdagen:P  Als de bak weer volledig in gebruik is zal ik het weer updaten. Mocht je zelf beginnen, maak dan een nieuw topic aan en leg je plannen uit. Heeft voor mij bijzonder goed gewerkt.




Triturus marmoratus - 0.0.5

sala-fan

het ziet er heel goed uit
misschien nog wat foto´s :)?

Coen Deurloo

Mooie beschrijving Chris! Het ziet er naar uit dat het mos inderdaad prachtig groeit in je bak, wat is je ondergrond? Misschien bedoel je met het artikel deze: Zelfbouw inrichting paludarium

Chris Schouten

Ik heb mos uit mijn tuin wat op de bielsen zat afgeschraapt. Dit zorgde voor een mengsel van mos en flintertjes hout. Dit heb ik in de keukenmachine gemalen met wat aarde en water. Dit heb ik daarna uitgesmeerd over een laag turf wat gewoon bij het tuincentrum te koop is.

Het leek in het begin niet te pakken, maar na wat pappen en nathouden groeide het als kool. Helaas heb ik dus wel de vleesetende plant verwijdert. Ik ben nu een beetje aan het kijken wat voor planten ik nog wil toevoegen. Er is namelijk maar een dun laagje turf aanwezig, dus planten met grote wortels zijn uitgesloten.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Kenny

Citaat van: Chris Schouten op maart 18, 2009, 07:12:56 PM
Ik ben nu een beetje aan het kijken wat voor planten ik nog wil toevoegen. Er is namelijk maar een dun laagje turf aanwezig, dus planten met grote wortels zijn uitgesloten.

Selaginella kraussiana (mosvarentje) zal je niet ontgoochelen, ben ik momenteel nogal mee bezig...bevalt me goed  :) vormt na verloop van tijd een leuk groen tapijt...Ik heb ook Selaginella martensii, die is niet bodembedekkend maar meer als een miniboompje. Zal eens m'n foto's uploaden en een tapijt van enkele meters posten  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Chris Schouten

Bieden die planten wel voldoende beschutting kenny?

Het zou mooi zijn als je een fotootje had van hoe het er bij jouw uitziet.
Triturus marmoratus - 0.0.5