Salamandra gebied (Nederland.)

DannyS

Het zijn vaak de simpelste plantjes die het interessantst zijn. De paarse dovenetel die nu overal groeit en waar niemand eigenlijk naar om kijkt is ook een heel leuk plantje.

robkeulers

In principe zitten alle soorten m.u.v. de kamsalamander in 'mijn achtertuin'. Het is hemelsbreed een 750 meter vanuit mijn voordeur tot aan het bos. Alleen de vuursalamander komt nog een km of 5 zuidelijker voor, en niet in de punt bij mijn dorp.

Zelf heb ik er waargenomen

S.Salamandra
L. vulgaris
M. alpestris

B. bufo
R. temporaria
Rana spec.

De helveticus is er één keer door een waarnemer van RAVON gezien in 1 poel. Of dit een natuurlijk populatie is/was of niet is niet helemaal duidelijk

A34

Het was trouwens de Rosse woelmuis die ik een aantal keer gezien heb.

Dierenleven

Het Bunderbos staat bekend om het voorkomen van de vuursalamander. De herpetofauna van het Bunderbos bestaat verder uit alpenwatersalamander, kleine watersalamander, groene kikker, bruine kikker, gewone pad en hazelworm. De meest typerende broedvogels van het Bunderbos zijn ijsvogel, boomvalk en grote gele kwikstaart. Geregeld in het Bunderbos waargenomen zoogdieren zijn onder andere ree, das, vos, steenmarter, bunzing, eekhoorn en rosse woelmuis. In het bos bevindt zich één van Nederlands oudste dassenburchten.

In mei 2006 stelden deskundigen van het Natuurhistorisch Genootschap Limburg de aanwezigheid van de tamelijk zeldzame Brandts vleermuis definitief vast. Ook de watervleermuis, gewone baardvleermuis, franjestaart, rosse vleermuis en de laatvlieger werden aangetroffen. Ook werden bij eerdere onderzoeken in het voorjaar van 2006 maar liefst twintig soorten libellen aangetroffen, waaronder de zeldzame beekrombout.

Behoorlijk wat informatie over dit mooi stukje bos:
Bron: //

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

alphamale

Speenkruid. Zie het maar eens uit je tuin te houden als het er eenmaal inzit..

Sergé Bogaerts

Mannen,

ik wil jullie er wel op wijzen dat je zonder ontheffing van RAVON niet mag inventariseren (en dus dieren mag hanteren) en als je in het bunderbos gaat lopen zoeken je ook een vergunning van Staatsbosbeheer (de eigenaar) nodig hebt. 's Nachts mag je er niet komen zonder toestemming.

Er worden helaas nog steeds dieren geroofd uit het Bunderbos en ook op andere plekken in zuid Limburg. Er wordt dus ook actiever gecontroleerd.  Wees gewaarschuwd.

Groet, Sergé

A34

Vandaag een aantal larven gespot in een klein plasje water. Helaas door het troebele water wat ik een beetje aan me zelf te danken had kreeg ik ze niet goed op de foto. Het fijne zand stuivde nog al snel op en het lichtinval was niet goed. Daarbij liep mijn vriendin ook nog eens door. Hoe irritant kan het zijn. Maar ik heb ze in iedergeval gezien :)

robkeulers

Citaat van: Jeroen op april 17, 2011, 02:10:03 PM
Vandaag een aantal larven gespot in een klein plasje water. Helaas door het troebele water wat ik een beetje aan me zelf te danken had kreeg ik ze niet goed op de foto. Het fijne zand stuivde nog al snel op en het lichtinval was niet goed. Daarbij liep mijn vriendin ook nog eens door. Hoe irritant kan het zijn. Maar ik heb ze in iedergeval gezien :)
Citaat van: Jeroen op april 17, 2011, 02:10:03 PM

Leuk dat je ze gezien hebt joh!
Denk er wel aan dat niet alleen jij de dieren nu niet meer kunt zien, maar dat dat ook betekent dat je ze verstoort door de bodemlaag op te woelen. Ben hier voorzichtig mee.
Omdat dit bos nogal drukbezet wandelgebied komen er dus veel mensen langs. Als elke wandelaar het water omwoelt blijft er weinig rust voor de beestjes over.

Ga je speciaal in het weekend in dit bos lopen trouwens? Het is niet direct het eerste leuke bos bij jou in de buurt namelijk.

A34

Ik wuivde slecht een blaadje weg, maar dit was al voldoende om het water onzichtbaar te maken. Zal er de volgende keer rekening mee houden. Nee verlopig heb ik het bunderbos wel weer gezien inderdaad :), je bent er zo doorheen. Volgend weekend weer een ander bos bezoeken :)

robkeulers

Door de fijne lössgrond heb je inderdaad al snel een troebel gedoe in zo'n bassin.

Het klinkt misschien ook wel een beetje zeurderig wat ik post, maar het is ook een soort van tip voor iedereen die met ons meeleest, dat onze leden er voor zorgen dat we geen verstoring veroorzaken in de natuur. Het is dus geen verwijt naar jou, meer een algemene tip voor alle lezers.  ;)

Ik neem aan dat het nog kleine larven van een cm of drie waren?

edit: kleine aanvulling

A34

Nee dat begrijp ik Rob. Ik zie er ook alleen het goede van in. Ik moest ze slechts een keer gezien hebben. :) Jammer dat sommige plasjes op onginstige plaatsen liggen. De droogte van dezer dagen is ook niet al te gunstig lijkt me. Het plasje waar ze in zaten was slechts een strookje van een halve meter. De diertjes waren inderdaad rond de 3 cm.

robkeulers

Het is hier zo verschrikkelijk droog, de salamandra's zullen veelal zitten te wachten op de eerste regendagen, dan zal er nog wel veel afgezet worden.

bouffonne

WOWW..... Weer van die super foto's Jeroen.........

Ik ben nog steeds hard aan het oefenen met mijn toestel...
Maar het lukt nog niet zo hoe ik dat wil hebben.

Groetjes

Silvia

A34

Vandaag een bezoekje aan een ander '' Salamandra '' gebied in Nederland.

Hier enkele fotos van de habitat en bewoners:

http://www.ravon.nl/Soorten/Amfibieen/Vroedmeesterpad/tabid/127/Default.aspx